Vol. 17 No. 2 (2002)
Research Articles

Multimodal Curriculum Delivery in Distance Education

Cathy King
Netra Alliance

Published 2007-08-01

Keywords

  • multimodal delivery,
  • evaluation

How to Cite

King, C., & Fricker, B. (2007). Multimodal Curriculum Delivery in Distance Education. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 17(2), 102–111. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/113

Abstract

This article focuses on the results from several evaluations of a pilot Realtime Writing Program as part of a CANARIE Learning project called BELLE (Broadband Enabled Lifelong Learning Environment). The program, the first of its kind in Canada, was offered to students across the province of Alberta using multiple delivery methods (face-to-face, videoconferencing, public Internet). On-line evaluations were administered to 23 students in two levels of the course to assess their experiences and satisfaction with the delivery methods. Students also participated in a focus group. The instructor was interviewed before and after the course to evaluate any pedagogical changes needed to teach successfully in a multimodal environment. The outcomes of these evaluations show that the program was effective and that students were satisfied. The archived lessons proved a valuable learning tool for students who had attended the classes in any of the modes, but were less effective when used as the sole learning format, and Internet participants wanted audio capabilities to converse with colleagues and the instructor. Cet article se centre sur les résultats de plusieurs évaluations d’un programme pilote d’écriture en temps réel faisant partie d’un projet d’apprentissage CANARIE dénommé BELLE (Broadband Enabled Life-Long Learning Environment/Envi- ronnement d’apprentissage à vie diffusé sur large bande). Ce programme, le premier en son genre au Canada, était offert aux étudiants de l’Alberta utilisant de multiples méthodes de diffusion (face à face, vidéoconférence, Internet public). Des évaluations en ligne ont été complétées par 23 étudiants à deux niveaux du cours pour évaluer leurs expériences et leur satisfaction avec la méthode de diffusion. Les étudiants ont aussi participé à un groupe de discussion (focus group). Le professeur a été interviewé avant et après le cours afin d’évaluer les changements pédagogiques nécessaires pour enseigner avec succès dans un environnement multimodal. Les résultats de ces évaluations montrent que le programme était efficace et que les étudiants étaient satisfaits. Les leçons archivées se sont prouvées être des outils d’apprentissage très utiles pour les étudiants qui ont déjà suivi les cours, peu importe le mode, mais elles ont été moins efficaces quand elles ont été utilisés en tant qu’unique mode d’apprentissage. Les participants par Internet voulaient aussi pouvoir avoir accès à des moyens en audio pour converser avec leurs collègues et leur professeur.