Vol. 17 No. 2 (2002)
Research Articles

Accessibility and Interactivity in Distance Education Programs for Health Professions

Elizabeth Townsend
Dalhousie University
Carolyn Campbell
Dalhousie University
Janet Curran-Smith
Dalhousie University
Fred McGinn
Dalhousie University
Pauline Peters
Dalhousie University
Ian Bower
Dalhousie University

Published 2007-07-31

Keywords

  • accessibility,
  • interactivity

How to Cite

Townsend, E., Campbell, C., Curran-Smith, J., McGinn, F., Persaud, D., Peters, P., … Sheffield, S. L. M. (2007). Accessibility and Interactivity in Distance Education Programs for Health Professions. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 17(2), 1–24. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/116

Abstract

This article reports a two-year study of students’ experiences of accessibility and interactivity in distance education programs for health professions. Through surveys and focus groups with students, instructors, and administrative staff, we found that accessibility and interactivity are interconnected and are important determinants of students’ success in distance education programs for health professions. Women with full-time employment in urban areas who were studying part time—many as single parents—constituted most students in the five health professions studied: disability management, health services administration, nursing, occupational therapy, and social work. Undergraduate and graduate education courses were offered primarily through WebCT. Highlights of students’ experiences were that instructors are a useful resource; accessibility requires students’ confidence and technical skills, particularly in on-line library searches; and opportunities for required and voluntary interactivity reduce the loneliness and loss of community experienced in distance education. Research findings have both administrative and academic implications for improving distance education programs for health professions. Cet article rend compte d’une recherche de deux ans sur les expériences des étudiants avec l’accessibilité et l’interactivité dans des programmes de formation à distance pour des professions dans le domaine de la santé. Par le biais d’enquêtes et de groupes de discussion (focus group) avec des étudiants, des professeurs et du personnel administratif, nous avons trouvé que l’accessibilité et l’interactivité sont interconnectées et sont des facteurs importants du succès des étudiants dans des programmes de formation à distance pour des professionnels de la santé. Des femmes travaillant à temps plein dans des régions urbaines et qui étudiaient à temps partiel - plusieurs d’entre elles en tant que mères célibataires – constituaient la plupart des étudiants dans les cinq professions de la santé étudiées : la gestion de services aux personnes handicapées, l’administration des services de santé, la profession d’infirmière, la santé au travail et le travail social. Les cours de premier cycle et de cycles supérieurs étaient offerts principalement par le biais de WebCT. Les points les plus marquants des expériences des étudiants étaient : les profes- seurs sont une ressource utile; l’accessibilité nécessite la confiance des étudiants et des habiletés techniques, particulièrement dans les recherches en ligne en biblio- thèque; et finalement les occasions d’interactivité exigée et volontaire réduisent la solitude et le manque d’un sentiment de communauté qui sont éprouvés en forma- tion à distance. Les résultats de la recherche ont des implications à la fois adminis- tratives et pédagogiques pour l’amélioration des programmes de formation à distance pour des professions dans le domaine de la santé.