Vol. 18 No. 1 (2003)
Research Articles

On-Line Course Effectiveness: An Analysis of Student Interactions and Perceptions of Learning

Alfred P. Rovai
Regent University
Kirk T. Barnum
Regent University

Published 2007-07-31

Keywords

  • graduate study,
  • learner perceptions,
  • participation,
  • online learning

How to Cite

Rovai, A. P., & Barnum, K. T. (2007). On-Line Course Effectiveness: An Analysis of Student Interactions and Perceptions of Learning. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 18(1), 57–73. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/121

Abstract

Nineteen on-line graduate courses were analyzed in order to determine how perceived learning varies by course and its relationship to active and passive participation by students in online discussions. Study results provided evidence that significant differences existed by course, suggesting that quality assurance is an issue in Internet-based instruction. Moreover, female students felt that they learned more than their male counterparts. Only active interaction, operationalized by the number of messages posted by students per week, was a significant predictor of perceived learning. Passive interaction, analogous to listening to but not participating in discussions and operationalized by the number of accesses to the discussion boards of the e-learning system each week, was not significant. Dix-neuf cours en ligne de deuxième cycle ont été analysés afin de déterminer comment la perception de l’apprentissage varie selon le cours et aussi afin de définir le lien avec la participation active et passive des étudiants dans les discussions en ligne. Les résultats de l’étude ont fourni des indices sur l’existence de différences importantes selon le cours, suggérant que l’assurance de la qualité est une question importante dans la formation utilisant l’Internet. De plus, les étudiants de sexe féminin ont le sentiment d’avoir appris davantage que le pensent leurs collègues masculins. L’interaction active, opérationnalisée par le nombre de messages affichés par les étudiants par semaine, était le seul indice significatif de l’apprentissage perçu. L’interaction passive, analogue à écouter mais ne pas participer aux discussions et opérationnalisée par le nombre d’accès aux forums de discussion du système de e-learning chaque semaine, n’était pas significatif.