Vol. 18 No. 2 (2003)
Research Articles

Instructors’ Adaptation to Online Graduate Education in Health Promotion: A Qualitative Study

Douglas Wilson
Dept. of Public Health Services
Stanley Varnhagen
University of Alberta
Eugene Krupa
Interior Health Authority of BC
Susan Kasprzak
University of Alberta
Vali Hunting
University of Alberta
Anna Taylor
University of Alberta

Published 2007-07-31

Keywords

  • online teaching,
  • qualitative analysis

How to Cite

Wilson, D., Varnhagen, S., Krupa, E., Kasprzak, S., Hunting, V., & Taylor, A. (2007). Instructors’ Adaptation to Online Graduate Education in Health Promotion: A Qualitative Study. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 18(2), 1–15. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/124

Abstract

Our purpose for this study was to understand the experience of instructors as they adapted to teaching online in a new interdisciplinary graduate program in health promotion studies. We conducted semistructured interviews with eight instructors and subjected the transcripts to qualitative analysis. Themes that emerged included quality of online discussions, changes in teaching styles, time issues, attitudes to online teaching, and influences on classroom teaching. We discuss the findings in relation to changes in the cognitive, affective, and managerial roles of instructors and provide the implications for enhancing instructors’ contributions to online education, including using a more learner-centered approach. Notre objectif dans cette étude était de comprendre l’expérience des instructeurs qui ont eu à s’adapter à l’enseignement en ligne dans un nouveau programme gradué interdisciplinaire dans le champ de la promotion de la santé. Nous avons utilisé des entrevues semi-structurées avec huit instructeurs, et nous avons soumis les transcriptions à l’analyse qualitative. Les thèmes qui ont émergé traitaient de la qualité des discussions en ligne, des changements de modèles d’enseignement, des problématiques liées au temps, des attitudes envers l’enseignement en ligne, et enfin des influences sur l’enseignement en salle de classe. Notre discussion des résultats porte sur les changements de rôles cognitifs, affectifs et administratifs des instructeurs, et nous soumettons des suggestions pour améliorer les contributions des instructeurs en ligne, y compris en utilisant une approche centrée sur l’étudiant.