Vol. 13 No. 1 (1998)
Research Articles

Performance Indicators and University Distance Education Providers

Doug Shale
University of Calgary
Jean Gomes
University of Calgary

Published 2007-08-11

Keywords

  • performance indicators,
  • planning and management,
  • adminstration,

How to Cite

Shale, D., & Gomes, J. (2007). Performance Indicators and University Distance Education Providers. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 13(1), 1–20. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/139

Abstract

Higher education systems throughout the world are coming under increasing public and governmental scrutiny with respect to what they do, how well they do it, and at what cost. Distance education has always been especially accountable because it has generally been viewed as outside the mainstream of university education. However, identifying performance measures is even more problematic for distance education than for conventional education. This is due partly to the many different forms distance education can take and partly to the unique processes used for organizing and delivering education at a distance. Many of the metrics used for measuring traditional education do not transfer well to distance education practices. The experiences of two university distance education providers involved in system-wide performance measurement are used to illustrate this claim and to serve as a vehicle for reviewing major measurement issues faced by distance education. We include a discussion of the kinds of indicators we think would be more appropriate and effective. Les systèmes d’enseignement supérieur à travers le monde font l’objet d’un examen public et gouvernemental, aujourd’hui intensifié, à l’égard de ce qu’ils font, à quel prix et avec quel succès. L’enseignement à distance a toujours été soumis à une singulière imputabilité à cause de sa position en marge du courant universitaire conventionnel. De plus, l’enseignement à distance présente une difficulté particulière au chapitre du choix des indicateurs de performance, attribuable à la fois à la variété des formes qu’il adopte et à la spécificité des démarches nécessaires pour l’organiser et le dispenser. Les paramètres usuels servant à évaluer l’éducation conventionnelle s’appliquent souvent mal aux pratiques de l’éducation à distance. Les expériences de deux organismes dispensateurs d’enseignement à distance, relatives à la mesure de la performance à l’échelle du système, servent à illustrer ce propos et à mettre en évidence les questions auxquelles se heurte l’éducation à distance, touchant de telles évaluations. Nous examinons également les types d’indicateurs que nous croyons susceptibles d’être à la fois applicables et mieux appropriés à cette métrique.