Vol. 14 No. 1 (1999)
Research Articles

Establishing Competencies and Curricula for the Distance Education Expert at the Master’s Level

Mohamed Ally
Athabasca University
Dan O. Coldeway
Athabasca University

Published 2007-08-11

Keywords

  • curriculum development,
  • distance education competenecies

How to Cite

Ally, M., & Coldeway, D. O. (2007). Establishing Competencies and Curricula for the Distance Education Expert at the Master’s Level. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 14(1), 81–88. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/146

Abstract

In the last decade considerable attention has been directed toward issues to do with graduate education at a distance. In addition, concerns over the competencies and expertise required of those working as distance educators or in distance educational organizations has also received attention. Beginning in early 1993 a collaborative inquiry initiative was undertaken among staff in the Centre for Distance Education at Athabasca University, Canada, in an effort to identify the competencies required of master’s-level experts in distance education. A competencies analysis, curriculum plan, and eventually courses were developed for a master’s-level program in distance education. This article reviews this development phase and describes the recent work done to revalidate these competencies and curricula for a distance education expert at the master’s level. The competencies are then clustered in four skill sets, and basic procedures for developing a taxonomy of cognitive/performance levels and an analysis of content/curricula for distance educators are described. Finally, the implications of this work for other programs and efforts in this important area are outlined. On s’est souvent penché, au cours de la dernière décennie, sur la problématique des études supérieures à distance. On s’est également intéressé aux compétences et au seuil de spécialisation pour ceux qui travaillent comme éducateurs à distance et pour les autres professionnels qui œuvrent dans des établissements d’enseignement à distance. Dès 1993, une enquête collaborative a été menée auprès du personnel du centre d’éducation à distance d’Athabasca University (Canada), afin d’identifier les compétences que doivent posséder les étudiants qui terminent une maîtrise en éducation à distance. Une analyse des compétences a conduit à l’élaboration d’un programme d’études pour une maîtrise en éducation à distance, puis au développement des cours eux-mêmes. Le présent article étudie ce processus d’élaboration et offre une description des récents travaux effectués en vue de revalider les compétences et le programme. Par la suite, les auteurs regroupent ces compétences en quatre grappes, puis décrivent les procédures servant à l’élaboration d’une taxonomie des niveaux cognitifs et seuils de performance, qui servira à son tour à analyser le contenu des programmes. Pour clore, l’article présente un aperçu de l’utilisation qu’on peut faire de ce travail dans le processus d’élaboration d’autres programmes.