Vol. 14 No. 2 (1999)
Research Articles

Collaborative Learning in an Online Environment

Elizabeth Stacey
Deakin University

Published 2007-08-10

Keywords

  • collaborative learning,
  • computer-mediated communication

How to Cite

Stacey, E. (2007). Collaborative Learning in an Online Environment. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 14(2), 14–33. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/154

Abstract

The study described in this article researched the process of collaborative learning that occurred when postgraduate students studying a Master of Business Administration (MBA) program used computer-mediated communication (CMC) as a means of small-group and large-group communication. It reports a largely qualitative study of groups of students learning collaboratively while living remotely from their university campus. The main objective of the research was to observe and document the effects of the use of the computer-mediated group conferences on the group interaction of the students and to record their use and perceptions of the effects of the use of computer-mediated communication in their learning process. Cet article décrit une recherche qui porte sur le processus d’apprentissage collaboratif observé chez des étudiants inscrits à un programme de maîtrise en administration des affaires (MBA), qui ont utilisé la communication médiatisée par ordinateur comme moyen de communication en petit groupe et en grand groupe. Il décrit une étude qualitative menée auprès de groupes d’étudiants qui, pendant une période où ils ne se présentent pas sur le campus universitaire, doivent mener à distance une démarche d’apprentissage collaboratif. L’objectif principal de la recherche consistait à observer et à documenter les effets des forums de discussion sur l’interaction d’un groupe d’étudiants, à rapporter leur manière de l’utiliser et à définir leurs perceptions quant aux incidences de la communication médiatisée par ordinateur sur le processus d’apprentissage.