Vol. 16 No. 1 (2001)
Research Articles

Ready, Willing, And Able: Prospects For Distance Learning In Canada's First Nations Community

Cora J. Voyageur
University of Calgary

Published 2007-08-10

Keywords

  • First Nations education,
  • access

How to Cite

Voyageur, C. J. (2007). Ready, Willing, And Able: Prospects For Distance Learning In Canada’s First Nations Community. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 16(1), 102–112. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/174

Abstract

The educational attainment levels of First Nations people in Canada lags behind that of mainstream society. Because many reserves are in rural or remote areas, attending postsecondary institutions has meant leaving the community. However, advances in information technologies and distance education program delivery mean that First Nations people can obtain postsecondary educational credentials without having to leave their home communities. This would be both convenient and less disruptive for the student. However, before programs can be delivered, the current technological competence and usage levels in reserves must be determined. The primary thrust of this research provides baseline information on the access to and use of various technologies and the degree, type, pervasiveness, and availability of technologies such as computers, Internet, e-mail, voice mail, computer networking, satellite systems, teleconferencing, and other communications services. This investigation of information technology usage in selected First Nations communities provides insight into their readiness for distance learning opportunities in the community. Les niveaux de réalisation éducationnelle des personnes faisant partie des Premières Nations du Canada affichent du retard par rapport aux niveaux éducatifs de la société dominante. Étant donné que plusieurs des réserves se situent dans des régions rurales ou éloignées, fréquenter des institutions postsecondaires a voulu dire pour ces personnes quitter la communauté. Cependant, les progrès des technologies de l'information et l'offre de programmes d'éducation à distance signifient que les personnes des Premières Nations peuvent obtenir des certifications postsecondaires sans devoir quitter leur communauté natale. Cela serait à la fois pratique et moins perturbateur pour l'étudiant. Cependant, avant que les programmes ne puissent être offerts, les niveaux de compétence technologique et d'usage qui existent actuellement dans les réserves doivent être évalués. Le premier aspect de cette étude fournit de l'information de base sur l'accès et l'utilisation des technologies telles que les ordinateurs, l'Internet, le courrier électronique, la messagerie vocale, les réseaux informatiques, les systèmes satellites, la téléconférence et d'autres services de communication. Cette recherche sur les utilisations des technologies de l'information dans des communautés choisies appartenant aux Premières Nations donne un aperçu à savoir si oui ou non, ces communautés sont prêtes à saisir les occasions d'éducation à distance.