Vol. 17 No. 1 (2002)
Research Articles

Epistolary and Expository Interaction Patterns in a Computer Conference Transcript

Patrick J. Fahy
Athabasca University

Published 2007-08-10

Keywords

  • transcript analysis,
  • gender differences

How to Cite

Fahy, P. J. (2007). Epistolary and Expository Interaction Patterns in a Computer Conference Transcript. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 17(1), 20–35. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/181

Abstract

Epistolary and expository discourse types have been associated with gender in earlier research on transcripts from listservs and other unmoderated sources. A procedure for transcript analysis (the Transcript Analysis Tool, or TAT), which focuses on sentence types and interaction patterns, was used to determine whether gender patterns observed earlier could be detected in contributions to an online conference generated as part of a graduate course. The expected patterns were found (women tended to be more epistolary and aligned, whereas men were more expository and opposed). An important difference was the lack of extreme forms of expository behavior (flaming, rudeness), which we attributed to the greater structure and moderation of the course environment. Questions raised by the study included the strategic value of epistolary and expository discourse styles in group collaborations and decision making, and topics for further research related to communications style and gender. Dans des recherches antérieures sur les transcriptions issues de listes de diffusion et d’autres sources non modérées, les types épistolaire et d’exposé de discours ont été associés avec le genre. Une procédure pour l’analyse des transcriptions (l’outil d’analyse de transcriptions), laquelle se concentre sur les types de phrase et les modèles d’interaction, a été utilisée pour déterminer si ce qui avait auparavant été observé sur les genres pouvait être détecté dans une conférence en ligne faisant partie intégrante d’un cours de cycle supérieur. Les structures attendues se sont révélées (les femmes tendaient à être plus épistolaires et alignées, alors que les hommes étaient plus du type d’exposé et opposés). Une différence importante était l’absence de formes extrêmes de comportements de forme exposé (énervement, impolitesse), différence que nous avons attribuée au fait que la structure et la modération sont plus importantes dans un environnement de cours. Les questions soulevées par l’étude incluent la valeur stratégique des styles épistolaire et d’exposé du discours dans les collaborations et prises de décisions de groupe et concernent les sujets pour des recherches supplémentaires reliées au style des communications et au genre.