Vol. 17 No. 1 (2002)
Research Articles

A Content Analysis of the Journal of Distance Education 1986-2001

Liam Rourke
Universitiy of Calgary
Michael Szabo
University of Alberta

Published 2007-08-10

Keywords

  • content analysis

How to Cite

Rourke, L., & Szabo, M. (2007). A Content Analysis of the Journal of Distance Education 1986-2001. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 17(1), 63–74. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/185

Abstract

The Journal of Distance Education (JDE) (1986-2000) was subjected to a content analysis (235 items) that focused on item type, topic, research method, and biographical information about first authors. A coding scheme was created for these categories. The distribution was balanced between male and female authors, national and international viewpoints, and a broad range of topics. In the subset of items coded as empirical studies, the highest frequencies of (a) item topic were foundations of distance education and technology/medium; (b) language of presentation: English; c) institutional affiliation of author: higher education; (d) type of data collected and analyzed: qualitative. The Journal of Distance Education (JDE) (1986-2000) a été assujetti à une analyse de contenu (235 items) qui s’est concentrée sur le type de l’item, le sujet, la méthode de recherche et l’information bibliographique des premiers auteurs. Un système de codification a été créé pour ces catégories. La répartition a été équilibrée entre les auteurs hommes et femmes, les points de vue nationaux et internationaux et une vaste étendue de sujets. Dans le sous-ensemble des items codifiés comme étant des études empiriques, la plus haute fréquence était pour (a) sujet de l’item : les bases de l’éducation à distance et technologie/média; (b) langue de présentation : anglais;© affiliation institutionnelle de l’auteur : enseignement supérieur; (d) type de données recueillies et analysées : qualitatif.