Vol. 8 No. 2 (1993)
Research Articles

Two Views from the Bridge: A Comparison of the Perceptions of Students and Instructors of Elements in the Audio-Teleconferencing Environment

David Kirby
University of Calgary
Urmil Chugh
CADE

Published 2008-08-11

How to Cite

Kirby, D., & Chugh, U. (2008). Two Views from the Bridge: A Comparison of the Perceptions of Students and Instructors of Elements in the Audio-Teleconferencing Environment. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 8(2), 1–17. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/217

Abstract

This paper describes an investigation of student perceptions of the audio-teleconferencing environment and a comparison of those perceptions with those of a group of distance instructors. This research is part of an ongoing program that investigates an instructional model proposed by Kirby and Boak (1987), suggesting that elements in the audio-teleconferencing environment can interact with instructor predispositions to determine instructional strategies. A Q-Sort and a brief questionnaire were used in this study. The Q-Sort, which was constructed for a previous study of audio-teleconferencing instructors, was composed of 79 items. It was used to ascertain the relative importance students attach to factors in the audio-teleconferencing environment. The questionnaire was composed of Likert-type statements and investigated perceptions and attitudes concerning audio-teleconferencing instruction. The results indicate that the students attach the greatest importance to factors in the instructional environment that are closely related to the quality of the learning transaction. Cluster analysis of the student data reveals two types of students: those who attach more importance to student characteristics and who are thus labelled student-centred; and those who attach more importance to the instructional act and who are, therefore, typified as instruction-centred. The comparison of the perceptions of students and instructors reveals a number of differences. The students attach more importance to student characteristics and factors relating to the availability of courses, while the instructors rank instructor characteristics and the more abstruse elements, such as the goals of education, more highly than the students. Le présent article décrit une enquête menée auprès d'étudiants sur leur perception de certains éléments propres à l'environnement de l'audioconférence et compare les résultats à ceux d'une enquête antérieure effectuée auprès d'un groupe de téléformateurs. Cette recherche s'inscrit dans le cadre d'un programme d'investigation d'un modèle pédagogique proposé en 1987 par Kirby et Boak qui suggère que certains de ces éléments, interagissant avec les prédispositions des instructeurs, déterminent les stratégies pédagogiques. Un Q-Sort, conçu pour l'enquête auprès des téléformateurs, a été jumelé à un bref questionnaire. Le Q-Sort, composé de 79 éléments, visait à identifier l'importance relative accordée par les étudiants à des facteurs de l'environnement de l'audioconférence. Le questionnaire prend la forme d'une échelle de Likert et vise à préciser certaines attitudes et perceptions concernant la formation par audioconférence. Les résultats indiquent que les étudiants accordent le plus d'importance aux facteurs liés de plus près à la qualité de la transaction d'apprentissage. L'analyse typologique des données-étudiant révèle l'existence de deux types d'étudiants : ceux qui attachent plus d'importance aux caractristiques des étudiants, et ceux qui attachent le plus d'importance à l'acte pédagogique. La comparaison des perceptions des étudiants avec celles des formateurs révèle un certain nombre de différences. Les étudiants attachent davantage d'importance aux caractéristiques des étudiants et à des facteurs relatifs à la disponibilité des cours alors que pour les formateurs, les caractéristiques de l'instructeur et des éléments plus abstrus tels les objectifs de l'éducation sont signalés comme étant plus importants.