Vol. 8 No. 2 (1993)
Research Articles

Women, Death, and Dying: Distance Education as a Way of Linking Personal Experience with Sociocultural Understanding

Jean McKenzie Leiper
University of Guelph

Published 2008-08-11

How to Cite

McKenzie Leiper, J. (2008). Women, Death, and Dying: Distance Education as a Way of Linking Personal Experience with Sociocultural Understanding. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 8(2), 55–68. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/220

Abstract

This paper examines the effectiveness of a distance education course entitled Death and Society as a way of linking personal experience with cultural beliefs about death. Because the majority of students in this course are women, four gender-specific issues are discussed. First, feminist theory is used to assess the value of the course as a reflection of women's experience. Second, course content is outlined, and an assignment linking personal experience with cultural views of death is described. Third, findings from a survey of students in the course are reported; they confirm expectations that the assignment had helped students view their experiences with death in the context of societal expectations and cultural beliefs. Fourth, ways of modifying the course to provide a woman's perspective on death and dying are presented. The paper concludes with recommendations for a woman-centred approach in other distance education courses. Le cours intitulé Mort et société veut sonder chez l'apprenant le lien entre son expérience propre de la mort et les visions dont est porteuse sa culture. La nature des quatre questions soulevées ici est fonction de la composition du groupe de télé-apprenants, majoritairement féminin. On propose d'abord une évaluation du cours en tant que miroir du vécu des femmes, qui s'appuie sur la théorie féministe. Suit un aperçu du contenu du cours et la description d'un travail assigné visant à faire observer le lien entre l'expérience de la mort et les visions qu'en a la culture. Vient ensuite le résultat d'une enquête auprès des participants, qui confirme que le travail leur avait permis d'envisager leurs expériences personnelles de la mort dans le contexte des attentes sociétales et des croyances culturelles. Enfin, on propose des modifications à apporter à ce cours afin qu'il tienne compte de la vision de la mort qui est propre aux femmes. L'article termine en suggérant comment on pourrait étendre cette approche axée sur la vision des femmes à d'autres cours offerts à distance.