Vol. 9 No. 2 (1994)
Research Articles

Management Training at a Distance for Inuit Administrators: The Atii Pilot Project

Steve Gruber
Universalia Management Group
Gary Coldevin
Concordia University

Published 2008-08-11

How to Cite

Gruber, S., & Coldevin, G. (2008). Management Training at a Distance for Inuit Administrators: The Atii Pilot Project. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 9(2), 21–34. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/223

Abstract

Despite its international surge in application and remarkable progress towards extending educational opportunity to rural communities in developing countries, distance education has made relatively few inroads into Inuit settlements across the Canadian North. With the advent of the new self-governed territory of Nunavut to be established in 1999, however, there is a need is for a vastly expanded cadre of trained Inuit administrators. Given the current paucity of Inuit university graduates and low high school completion rate, it is estimated that only 15% of the projected 500 to 1,000 new positions to be created will be provided from this pool. Adult education is thus expected to play an increased role for pre-employment training or for upgrading capabilities of existing Inuit managers. Within this context, distance education offers many advantages in relation to conventional classroom-based training. This article describes one such prototype for Inuit Management upgrading at a distance, the Atii pilot project, carried out in 1993, and its potential for meeting at least part of the daunting training needs for Nunavut's development. En dépit d'une remarquable expansion à l'échelle internationale et de nets progrès en termes de sa disponibilité pour les populations rurales des pays en voie de développement, la formation à distance n'a fait que de modestes progrès parmi les communautés inuit du Nord canadien. L'autonomie du territoire de Nunavut, prévue pour 1999, exigera une hausse sensible du nombre d'administrateurs locaux compétents. Le nombre restreint de diplômés universitaires inuit et le faible taux d'achèvement de programmes de niveau secondaire permettent de prévoir que seulement 15% des 500 à 1 000 postes créés seront comblés par les autochtones. C'est à dire que l'éducation des adultes aura un rôle important à jouer dans la formation préalable à l'emploi ou dans le perfectionnement des gestionnaires inuit déjà en poste. La formation à distance présente, dans ce contexte, de nombreux avantages sur la formation scolaire conventionnelle. Le présent article décrit le projet pilote Atii, expérience de perfectionnement à distance pour gestionnaires inuit menée en 1993, et examine ses applications éventuelles aux importants besoins de formation soulevés par le développement de Nunavut.