Vol. 9 No. 2 (1994)
Research Articles

Whose Development, Whose Needs? Distance Education Practice and Politics in the South Pacific

Clair Matthewson
University of the South Pacific

Published 2008-08-11

How to Cite

Matthewson, C. (2008). Whose Development, Whose Needs? Distance Education Practice and Politics in the South Pacific. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 9(2), 35–47. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/224

Abstract

The article addresses two overlapping themes: Distance Education for Development and Distance Education in the Developing World. Initially, it questions the modern concept that development is only a culturally relative notion, increasingly being paraded as a positive, absolute goal. The article further suggests that education for development is always accompanied by the transmission of cultural values; that when distance education is provided to developing regions, preliminary impact reports should be mandatory, in relation to effects both on culture and on local education providers. The growth of post-secondary education and the declining standards of basic education in the Pacific region are considered in detail, particularly in relation to external aid assistance (scholarships and projects) and to the education policies of recipient national governments. Finally, the article examines the ambiguous potential of aid to advance educational developments or to undermine them and the potential that distance education may either advance human resource development and yet undermine culture and entrench disadvantage. Some concluding recommendations are offered. Les thèmes connexes de l'éducation à distance pour le développement et de l'éducation à distance dans les pays en voie de développement sont ici mis en cause. L'on se penche d'abord sur l'idée qui veut que le développement soit une vision de l'esprit, déterminée culturellement, et qui cherche à obtenir le statut d'objectif désirable dans l'absolu. Les auteurs suggèrent que la transmission de valeurs culturelles accompagne toujours l'éducation pour le développement, et qu'il convient donc dans tous les cas d'exiger des rapports préliminaires sur son impact tant sur la culture que sur les pourvoyeurs locaux d'une telle formation. On examine en détail la croissance de l'éducation postsecondaire ainsi que la chute des normes d'éducation élémentaire dans la région du Pacifique, en particulier en rapport avec l'aide venant de l'extérieur sous forme de projets et de bourses et avec les politiques nationales d'éducation des gouvernements récipiendaires. On se penche aussi sur le potentiel ambigu dont l'aide est porteuse : de promouvoir ou de nuire au développement de l'éducation, et sur celui de l'éducation à distance de faire progresser le développement des ressources humaines, mais aussi d'ébranler les bases culturelles et de faire perdurer les inégalités. Des recommandations viennent clore l'article.