Vol. 10 No. 2 (1995)
Research Articles

Le concept de média d'apprentissage

Johanne Rocheleau
Tele-universite of Montreal

Published 2008-08-11

How to Cite

Rocheleau, J. (2008). Le concept de média d’apprentissage. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 10(2), 1–16. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/234

Abstract

When envisaging systems for direct and distance learning, the selection of media is increasingly complex, given the rapid evolution in information and communication technology. The present article proposes a generic definition of the concept of a mediated learning environment that is based upon observation of the technological components of the media: infrastructure, means, support, and message. This definition is useful in facilitating media selection and the formulation of pedagogical « messages » according to the different learning environments into which the learning systems fall, the types of learning systems (cross-boundary media and interactive multimedia), and the type of learning activities (consultation, production, or learning management). In this concept of mediated learning environment, two principles of media selection function effectively: the principle of negative selection and the principle of supplantation. These two principles and this definition could serve as the basis for elaborating a selection model for mediated learning environments. La sélection des médias pour la conception des systèmes d'apprentissage et de télé-apprentissage est de plus en plus complexe compte tenu de l'évolution rapide des technologies de l'information et de la communication. Le présent article propose une définition générique du concept de média d'apprentissage qui repose sur une observation des composantes technologiques des médias : les infrastructures, les véhicules, les supports et les messages. Cette définition est utile pour faciliter la sélection des médias et la formulation des messages pédagogiques selon les différentes situations d'apprentissage dans lesquelles les systèmes d'apprentissage s'inscrivent, les types de systèmes d'apprentissage (plurimédias et multimédias interactifs) et le type d'activités d'apprentissage (activités de consultation, de production ou de gestion de l'apprentissage). Deux principes de sélection des médias s'opérationnalisent bien avec ce concept de médias d'apprentissage : le principe de sélection négative et le principe de supplantation. Ces deux principes et cette définition pourraient servir de base à l'élaboration d'un modèle de sélection des médias d'apprentissage.