Vol. 11 No. 1 (1996)
Research Articles

Teaching a Graduate Program Using Computer-mediated Conferencing Software1 : Distance Education Futures

Faye Wiesenberg
University of Calgary
Susan Hutton
University of Calgary

Published 2007-09-14

Keywords

  • course development,
  • computer-mediated communication,
  • instructional design

How to Cite

Wiesenberg, F., & Hutton, S. (2007). Teaching a Graduate Program Using Computer-mediated Conferencing Software1 : Distance Education Futures. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 11(1), 83–100. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/246

Abstract

This article summarizes the authors' experiences developing and teaching the first two computer-mediated courses in an innovative Master of Continuing Education program at The University of Calgary in Alberta, Canada. It presents background information on this graduate program and its first student group, a brief description of the course development process and the teaching methods used, and more detailed discussion of issues that arose in the delivery phase. The article concludes with the authors' reflections on their experiences as they relate to the benefits and challenges of computer-mediated instruction cited in the literature and their recommendations for building successful computer-mediated learning environments. Cet article résume le travail des auteurs qui ont conçu et donné les deux premiers cours informatisés dans le cadre d'un programme novateur de maîtrise en éducation permanente, le Master of Continuing Education program, à la University of Calgary en Alberta, au Canada. On y trouve des renseignements sur ce programme de maîtrise et sur les premiers étudiants qui en ont fait partie, une courte description du travail d'élaboration du cours et de la méthode d'enseignement utilisée. L'article explique aussi les problèmes survenus pendant le déroulement du programme. En conclusion, il présente les réflexions des auteurs sur leur expérience, notamment sur les avantages et les défis de l'enseignement informatisé mentionnés dans le document, et leurs recommandations sur les milieux qu'ils jugent les plus propices à l'enseignement informatisé.