Vol. 12 No. 1 (1997)
Special Applications

A University Dance Course in Cyberspace: The Telelearning Experience1

Iris Garland
Simon Fraser University
Lisa Marie Naugle
University of California

Published 2007-09-13

How to Cite

Garland, I., & Naugle, L. M. (2007). A University Dance Course in Cyberspace: The Telelearning Experience1. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 12(1), 257–269. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/273

Abstract

Dancing in Cyberspace: Creating with the Virtual Body is a pilot university dance course that explores a new concept of teaching aspects of dance through the medium of telelearning via the World Wide Web (Simon Fraser University, 1996). This totally online course was offered for the first time between January 6 and April 4, 1997 through the Virtual-U at Simon Fraser University by the School for the Contemporary Arts and the Centre for Distance Education, Continuing Studies. The class members were regularly enrolled students at Simon Fraser University and distance non-credit participants from elsewhere in Canada, the U.S., Spain, and France. This paper provides the course organization, examples of class materials as they appeared on the Web pages, methodologies of the Virtual-U, reactions from students and instructors to the online environment, and speculation about the future potential of the place of the Internet in dance education. Dancing in Cyberspace : Creating with the Virtual Body est un cours-pilote de danse de niveau universitaire qui explore un nouveau concept d'enseigne-ment d'aspects de la danse selon une méthode de télé-apprentissage conçue pour le Web. Ce cours entièrement offert en-ligne, fut lancé pour la première fois entre le 6 janvier et le 4 avril 1997 par l'École des arts contemporains et le module d'Éducation permanente du Centre d'éducation à distance sous l'égide de l'Université Virtuelle à l'Université Simon Fraser. Les étudiants participants étaient des étudiants réguliers inscrits à l'Université Simon Fraser de même que des étudiants à distance d'ailleurs au Canada, des États-Unis, de l'Espagne et de la France inscrits à titre d'auditeurs. Cet article rend compte de l'organisation du cours, d'exemples de matériels de classe tel qu'ils apparaissaient sur les pages Web, de méthodologies utilisées par l'Université Virtuelle, de réactions d'étudiants et d'instructeurs face à l'environnement en-ligne ainsi que de spéculations quant au potentiel éventuel de la place d'Internet dans l'enseignement de la danse.