Vol. 1 No. 1 (1986)
Research Articles

Self-Directed Learning and Distance Education

Michael Moore
Bio

How to Cite

Moore, M. (1986). Self-Directed Learning and Distance Education. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 1(1), 7–24. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/307

Abstract

This discussion of self-directed learning and distance education begins with aconsideration of the concept of "learning-in- education," and with clarificationof several commonly held assumptions about teaching and learning. Distanceeducation is defined on the basis of these assumptions, and as varying along the two critical factors of structure and dialogue. Self-directed learning isdescribed in some detail in terms of its relevance for adult education. Adults are especially interested in learning that arises from the roles they play as they pass through the stages of human development (i.e., parent, consumer, employee, citizen). Such learning is described as being particularly well-supported by distance teaching, and by a proposed learning advisory network. Implications for teaching in distance education and for the organization of distance learning institutions are discussed. This paper discusses some aspects of the phenomenon called "self-directed learning" and the implications which follow for the curriculum and teaching methods in distance education. Abstract Cette discussion des études auto- dirigées et de l'enseignement à distancecommence par une analyse du concept de la "connaissance par l'instruction" etpar une clarification de plusieurs présomptions courantes au sujet de l'enseignement et de l'apprentissage. L'enseignement a distance est defini selo nces présomptions et selon les variations entre les deux facteurs cruciaux quesont la structure et le dialogue. Une description détaillée des études auto-dirigées et de leur pertinence en ce qui concerne l'éducation des adultes estensuite entreprise. Les adultes sont surtout intéressés par une forme d'appren-tissage émergeant des rôles qu'ils occupent en passant par les divers stages du developpement humain (c'est-à-dire, parent, consommateur, employé, citoyen) . Cette forme d'apprentissage est présentée comme pouvant particulièrement bien convenir à l'enseignement à distance. On propose aussi qu el'enseignement soit appuyé par un réseau consultatif. Les implications pour laforme que prendrait l'enseignement à distance et pour l'organisation des institutions d'enseignement à distance sont discutées. Cet exposé étudie certains aspects du phénomène et de ses implications pour I'élaboration des programmes et des methodes d'enseignement à distance.