Vol. 2 No. 1 (1987)
Research Articles

Innovation in International Higher Education: The Open Universities

Doug Shale
Bio

How to Cite

Shale, D. (1987). Innovation in International Higher Education: The Open Universities. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 2(1), 7–24. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/310

Abstract

One of the most striking international developments in higher education in the past decade has been the establishment of a significant number of open univer sities around the world. This paper summarizes the nature of the open university movement and goes on to discuss the open universities as a case of innovation in international higher education. The paper argues that the very nature of the open learning enterprise has forced the universities associated with it to be innovative in ways and to an extent rarely realized in conventional universities. This innovation is described under the categories of organization and administration, and curricu lum and instruction. The paper uses the case study literature associated with the open universities to draw examples of innovations intended but not realized, “actual” innovations, and unintended innovations. The paper concludes with some examples of potential innovations in open universities which could be of some significance in the future. Abstract Un dés developpements internationaux les plus saisissants de l’éducation supérieure dans les dix dernières annees a été l’é,tablissement d’un nombre significatif d’universités ouvertes dans le monde. Cet article dresse un sommaire de la nature du mouvement des universités ouvertes et présente ensuite celui-ci comme une occurence d’innovations dans l’éducation supérieure internationale. L’article propose l’argument que la nature meme de l’entreprise des universités ouvertes a forcé les universités qui s’y sont associées à innover dans des maniéres et à un point rarement égalés par les universités conventionnelles. Ces innovations s’inscrivent au niveau de l’organisation et de l’administration, de l’élaboration des programmes et de l’enseignement. L’article se sert de la littérature des études de cas se rapportant aux universités ouvertes pour tirer des exemples d’innovations projetées mais non réalisées, d’innovations “réelles” et d’innovations non inten tionnelles. L’article conclut en citant quelques exemples d’innovations potentielles réalisables dans le cadre des universités ouvertes, innovations qui pourraient être significatives dans l’avenir.