Vol. 3 No. 1 (1988)
Research Articles

University Accommodation of Distance Education in Canada

Roy M. K. Wagner
Bio

How to Cite

Wagner, R. M. K. (1988). University Accommodation of Distance Education in Canada. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 3(1), 25–38. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/329

Abstract

This article examines distance education as an innovation which has yet to be fully adopted in Canada by conventional universities. Four major issues require attention before the adoption of distance education as an academic discipline or field of study. The first is concerned with how distance education, as an academic discipline with its teaching, research and practitioner components, can fit into the bureaucracy of a conventional university. The second acknowledges the significance of collegial decision making and the role of effective faculty development programs. The third issue, excellence in disciplinary research, sets conventional universities apart from open learning institutions in Canada. In a review of the latter, the author examines the relationship of disciplinary research to effective teaching and questions the need for open learning institutions to continue in their gradual convergence with conventional universities. The fourth issue is the need to examine higher education in Canada as a system and to recognize both the need for diversity in higher education and the need for universities to preserve diversity in their response to anticipated calls for a national distance education strategy. Abstract L’auteur de cette étude fait l’analyse de la discipline universitaire de formation à distance en tant qu’innovation qui jusqu’ à maintenant n’a pas encore étè adoptée par les universités traditionnelles au Canada. A son avis quatre conditions devront être remplies avant l’adoption de la formation à distance comme discipline universitaire. lére condition: découvrir comment la discipline universitaire de formation à distance avec ses composantes d’instruction, de recherche et de pratique peut s’intégrer dans la bureaucratie universitaire traditionnelle. 2ième condition: reconnaître l’importance d’un consensus collégial dans la prise de décision et l’importance du rôle des professeurs dans le développement des programmes. 3ième condition: I’auteur identifie un attribut essentiel, la recherche de l’excellence disciplinaire qui distingue les institutions traditionnelles des institutions de formation à distance. Il analyse la relation existant entre la recherche disciplinaire et l’enseignement efficace tout en remettant en question la nécessité Dour les institutions de formation à distance d’imiter lesinstitutions traditionnelles sur cette question. 4ième condition: Finalement l’auteur affirme qu’il faut considérer l’enseignement supérieur au Canada comme un systeme où retrouve une diversité d’institutions et où chaque institution doit pouvoir répondre, dans le respect de son caractère propre, au développement d’une stratégie canadienne dans le domaine de la formation à distance.