Vol. 5 No. 1 (1990)
Research Articles

Effects of Student Predisposing Characteristics on Student Success

Richard Powell
Bio

How to Cite

Powell, R., Conway, C., & Ross, L. (1990). Effects of Student Predisposing Characteristics on Student Success. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 5(1), 5–19. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/368

Abstract

The question of why some students successfully study through distance education and others do not is becoming increasingly important as distance education moves from a marginal to an integral role in the provision of post-secondary education. This paper first advances a multivariate framework for examining this issue. It then explores the predictive capability of students' "predisposing characteristics" in regard to their chances of successfully completing their first Athabasca University distance education course. Using Discriminant Analysis nine predisposing characteristics were found to be significantly related to success. The paper concludes with an assessment of the applicability of this approach to provide the basis for a comprehensive model for understanding success and persistence in distance education. Abstract Le fait que certains étudiants réussissent à poursuivre leurs études grâce à l'enseignement à distance alors que d'autres n'y arrivent pas est une question qui prend de plus en plus d'importance étant donné l'évolution de l'enseignement à distance qui passe d'un rôle marginal à un rôle plus complet dans les besoins de l'éducation post-secondaire. Dans un premier temps, on se propose d'analyser le sujet en le présentant dans un cadre à variables multiples. On explore ensuite la capacité prédictive des "caractéristiques de prédisposition" des étudiants par rapport à leurs chances de passer avec succès leur premier cours d'enseignement à distance de l'Université Athabasca. D'après l'analyse discriminante, on a trouvé une relation significative entre neuf caractéristiques de prédisposition et la réussite au cours. L'article se termine avec une discussion sur l'application de cette approche susceptible de constituer la base d'un modèle complet pouvant servir à la compréhension de la réussite et de la persistance dans l'enseignement à distance