Vol. 6 No. 2 (1991)
Research Articles

Motivations des personnes âgées de 55 ans et plus à suivre des cours à distance

How to Cite

Dessaint, M.-P., & Boisvert, D. (1991). Motivations des personnes âgées de 55 ans et plus à suivre des cours à distance. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 6(2), 25–38. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/402

Abstract

This article considers the motivations of people of 55 years of age and over who have followed courses with the distance education division (D.F.D) of the Quebec Ministry of Education during 1988. In the absence of specific motivation scale for distance education for this group of learners, the authors were forced to build their own, which they adapted from those of Boshier (1971; 1977), Boshier and Riddell (1978), and Sprouse (1981). The 549 items of motivation collected through a questionnaire given to a representative sample of elderly learners of the D.F.D has enriched the scale adapted from the authors cited above. This scale was transformed into a scale of motivations specific to distance education. The authors were able to introduce two new statements and to establish an order of importance for the statements and categories of this new scale. Abstract Cet article présente les motivations des personnes âgées de 55 ans et plus qui ont suivi des cours à la Direction de la formation à distance (D.F.D.) du ministère de l'Éducation du Québec, durant l'année 1988. L'absence d'échelle de motivations spécifique à la formation à distance pour ce groupe d'apprenants âgés a contraint les auteurs à en bâtir une qu'ils ont adaptée de celles de Boshier (1971; 1977), de Boshier et Riddell (1978), et de Sprouse (1981). Les 549 énoncés de motivation recueillis à l'aide d'un questionnaire administré à un échantillon représentatif d'apprenants âgés de la D.F.D. ont permis d'enrichir l'échelle adaptée des auteurs précités. Cette échelle a été transformée en échelle de motivations spécifique à la formation à distance; deux nouveaux énoncés ont pu y être ajouté et l'ordre d'importance des énoncés et des catégories de cette nouvelle échelle a pu être établi.