Vol. 6 No. 2 (1991)
Research Articles

Adoption and Use of a Computer-Mediated Communication System by Contact North Site Coordinators

Robert Sweet
Bio

How to Cite

Sweet, R., Anderson, T., & Halenda, M. (1991). Adoption and Use of a Computer-Mediated Communication System by Contact North Site Coordinators. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 6(2), 64–78. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/405

Abstract

This paper describes some of the factors underlying successful use of the CoSy computer-mediated communication system in the Ontario Govern-ment's Contact North/Contact Nord Distance Education Project by 11 women who, in a relatively short period of time, acquired sufficient competence with CoSy to make conferencing an integral part of their role as community educators. Their very positive response to the technological demands of the job runs counter to expectations developed in much of the literature on women, work, and technology. For the most part, previous research has characterized women's relationship with technology as antagonistic. Our description of the process of adoption and use of CoSy at Contact North provides an alternative understanding of the initial relationship between characteristics of the individual and the machine. The reasons underlying resistance to technological change are an important source of knowledge; but equally important is the basis for enthusiasm that can greet new technological conditions of work. Rather than representing barriers to be overcome or problems to be surmounted, computer conferencing systems can offer a congenial setting for establishing the technical competence and positive attitudes that lead to adoption and use decisions. Abstract L'article décrit certains des éléments sous-jacent au succès de CoSy, le système de communication par ordinateur du projet d'éducation à distance Contact Nord, utilisé par onze femmes qui, en un temps relativement court, se sont suffisamment familiarisées avec CoSy pour faire de la conférence une partie intégrale de leur rôle d'éducatrices dans leur communauté. Leur réaction très positive envers les nécessités technologiques de ce travail est à l'inverse de ce à quoi on s'attendait, compte tenu des résultats de recherche sur les femmes, le travail et la technologie. Dans l'ensemble, cette recherche a tendu à décrire le rapport des femmes et de la technologie comme étant antagoniste. Notre description du procédé adopté et de l'emploi de CoSy à Contact Nord fournit une autre approche envers le rapport initial entre les caractéristiques de l'individu et de la machine. Les raisons qui mènent à résister au changement technologique constituent une source importante de connaissance, mais la base de l'enthousiasme avec lequel de nouvelles conditions technologiques de travail peuvent être accueillies est toute aussi importante. Au lieu de représenter des barrières à franchir ou des problèmes à surmonter, les systèmes de conférence par ordinateur peuvent offrir un environnement confortable pour développer la compétence technique et les attitudes positives qui mènent à leur adoption et à leur usage.