Vol. 7 No. 1 (1992)
Research Articles

Government Policy and Institutional Practice in Tertiary Distance Education: A Hong Kong Case Study

Mavis Kelly
Bio

How to Cite

Kelly, M., & Kember, D. (1992). Government Policy and Institutional Practice in Tertiary Distance Education: A Hong Kong Case Study. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 7(1), 83–103. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/414

Abstract

In spite of a clear need for increased educational opportunities for working adults, Hong Kong has been slow to develop tertiary distance education compared with other countries in the region. The Open Learning Institute of Hong Kong opened in 1989, after more than a decade of deliberations on open and distance education in various policy committees. Although this institution clearly fills a gap in the provision of tertiary education, we argue that many important issues have been left unresolved as a result of ambiguous policy directives, low levels of government funding for adult education, restricted access to a range of courses leading to qualifications, and the need for rationalization and appropriate credit transfer arrangements for the plethora of existing open entry short courses in Hong Kong institutions. Above all, though government policy clearly pointed toward higher levels of institutional collaboration, this has not occurred. To understand this situation we examine the Hong Kong education system against the background of its laissez faire economy and the uncertainties surrounding Hong Kong's reverting to the People's Republic of China in 1997. Abstract Malgré le besoin évident d'augmenter les possibilités d'éducation pour les travailleurs adultes, Hong Kong a développé l'éducation tertiaire à distance plus lentement que les pays avoisinants. L'Open Learning Institute de Hong Kong fut inauguré en 1989 après plus de dix ans de délibérations de la part de comités variés sur l'éducation ouverte et à distance. Bien que cette institution contribue d'une manière importante à l'éducation tertiaire, nous maintenons que plusieurs problèmes sérieux n'ont pas été résolus en raison de directives ambiguës, du niveau insuffisant de fonds fournis par le gouvernement pour l'éducation des adultes, de limites apportées à l'accès aux cours menant à la certification, et du besoin de rationaliser et d'organiser le transfert de crédits pour la surabondance de cours libres et courts offerts par les institutions de Hong Kong. De plus, bien que les directives du gouvernement indiquent clairement un désir d'améliorer les rapports de collaboration entre les institutions, il ne s'est produit aucun progrès. Afin de comprendre cette situation, nous examinons le système d'éducation de Hong Kong dans le contexte de son laissez-faire économique et de l'incertitude quant à sa réunion avec la République populaire de Chine en 1997.