Vol. 23 No. 2 (2009)
Dialogues

Implications of Online and Blended Learning for the Conceptual Development and Practice of Distance Education

Randy Garrison
University of Calgary
Bio

Published 2009-07-15

Keywords

  • distance education,
  • online learning

How to Cite

Garrison, R. (2009). Implications of Online and Blended Learning for the Conceptual Development and Practice of Distance Education. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 23(2), 93–104. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/471

Abstract

The purpose of this article is to examine the foundational principles and practices of distance education for the purpose of understanding recent developments in the areas of online and blended learning. It is argued that mainstream distance education has not embraced the full collaborative potential of online learning. Distance education continues to hold to the principles of autonomy and self-direction. On the other hand, online learning practices in traditional face-to-face higher education are increasingly being adapted to support collaborative and blended learning opportunities. The question is whether the conceptual development of distance education has reached an evolutionary dead-end. Résumé Le but de cet article est d’examiner les principes et les pratiques fondamentaux de l’éducation à distance dans le contexte des récents développements dans les domaines de l’apprentissage en ligne. On fait la démonstration que l’apprentissage en ligne a pris naissance en-dehors de l’éducation à distance ordinaire. Il en découle donc que l’éducation à distance n’aurait pas entièrement intégré le potentiel de collaboration de l’apprentissage en ligne. L’étude conclut avec la question à savoir si les concepts et pratiques de l’éducation à distance peuvent être reformulés et enlignés de manière à incorporer le potentiel et les possibilités qu’offre l’apprentissage en ligne.