Vol. 22 No. 1 (2007)
Research Articles

Benchmarking Course Completion Rates, a Method with an Example from the British Columbia Open University

Published 2007-10-14

Keywords

  • course completion

How to Cite

Guiguere, L. (2007). Benchmarking Course Completion Rates, a Method with an Example from the British Columbia Open University. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 22(1), 73–86. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/5

Abstract

We report findings on the methodological phase of a research project designed to assess the progress of the British Columbia Open University (BCOU) toward a 1997 goal of increasing distance education course completion rates to British Columbia system levels by adapting existing ‘off-line’ courses for online delivery (a virtualization strategy). The method consists of identifying benchmarking factors statistically through the regression of 15 institutional factors on course completion rate data, and using these factors to establish ‘off-line’ course completion rate benchmarks. Off-line courses are print-based independent study courses providing instructional support through e-mail and telephone. The second phase of the project will attempt to benchmark BCOU online courses against their off-line counterparts. The ‘off-line’ completion rates data comprise 137 courses and 23,709 course enrolments and represent a 3-year period. Stepwise linear regression includes 8 factors and accounts for a significant amount of total variation (46.8%). The regression organizes benchmarks effectively along three Course Level and Subject Matter classification factors. We set BCOU benchmarks accordingly and compare them to the BC system. We highlight some unexpected results, including off-line completion rate benchmarks increasing over time. This suggests that BCOU’s off-line courses are making their own contribution toward BCOU’s goal of increasing distance education course completion rates to British Columbia system levels. Cet article rapporte les résultats de la phase méthodologique d’un projet de recherche conçu pour évaluer les progrès de la British Columbia Open University (BCOU) vers son objectif d’augmenter les taux de complétion des cours à distance en regard des niveaux du système scolaire de la Colombie Britannique, en adaptant les cours hors ligne pour en faire des cours en ligne (stratégie de virtualisation). La méthode consiste à identifier les facteurs d’étalonnage de façon statistique grâce à une régression sur quinze facteurs institutionnels à partir des données de complétion des cours, et en utilisant ces facteurs pour établir un étalonnage des taux de complétion de cours hors ligne. Les cours hors ligne sont sur support imprimé et de type auto-apprentissage avec encadrement par la poste, par courriel et par téléphone. La deuxième phase du projet étalonnera les cours en ligne de la BCOU en opposition à leurs contreparties hors ligne. Les données de taux de complétion hors ligne proviennent de 137 cours et de 23 709 inscriptions sur une période de trois ans. La régression linéaire comprend huit facteurs et rend compte d’un pourcentage significatif de la variation totale (46,8%). La régression organise l’étalonnage selon trois facteurs « Niveau de cours » et trois facteurs « Matière ». Nous avons établi l’étalonnage en conséquence et l’avons comparé à celui du système scolaire de la Colombie Britannique. Nous mettons en exergue des résultats inattendus, comme l’augmentation dans le temps de l’étalonnage des taux de complétion des cours hors ligne. Ceci suggère que les cours hors ligne de la BCOU apportent leur propre contribution au but d’atteindre les niveaux du système scolaire de la Colombie Britannique pour les taux de complétion des cours à distance.