Vol. 7 No. 1 (1992)
Research Articles

An Investigation of Instructors' Perceptions of Elements in the Audio-Teleconferencing Environment

David Kirby
University of Calgary

Published 2008-08-19

How to Cite

Kirby, D., & Chugh, U. (Kitty). (2008). An Investigation of Instructors’ Perceptions of Elements in the Audio-Teleconferencing Environment. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 7(1), 25–38. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/513

Abstract

The research reported in this paper is part of a research program investigating a proposed instructional model for audio-teleconferencing. The model proposes that instructional strategies are, in part, determined by instructors’ perceptions of elements in the instructional environment. This phase of research examines these perceptions. For the purposes of the study, a Q-Sort instrument was constructed and administered to a sample of instructors using audio-teleconferencing at the post-secondary level. The results of the Q-Sort were then subjected to cluster analysis. The data resulting from the Q-Sort suggest that audio-teleconferencing may be a more democratic form of education than the traditional classroom. In addition, the cluster analysis identified two easily distinguished types of instructors who differ in the importance they attach to the practical aspects of audio-teleconferencing. The paper concludes by identifying issues emerging from the current research that will be investigated in the future. Résumé Ce texte fait état d’un des elements d’un programme de recherché enquêtant sur le modèle didactique propose pour les audioconférences, selon lequel les strategies dèenseignement seraient déterminées en partie par les perceptions des formaturs quant à certaines composantes de l’environment pédagogique. Ces perceptions sont l’objet de la présente etude. Aux fins de cette etude, on a conçu et appliqué une classification Q à un échantillon de formateurs faisant usage d’audioconférences au niveau post-secondaire. Les résultats de la classification Q ont ensuite été soumis á une analyse par grappes. Les données provenant de la classification semblent indiquer que lèaudioconférence serait une forme d’éducation plus démocratique que celle dispensée dans les classes traditionnelles. L’analyse par grappes a également identifié clairement deux types de formateurs, se distnuant par l’imporance qu’ils accordant aux aspects pratiques des audioconférences. Les questions soulevées par la recherché en cours sont ensuite indtifiées, en vue de recherches subséquentes.