Vol. 4 No. 2 (1989)
Research Articles

Antecedents to Dropout in Distance Education: Does One Model Fit All?

Published 2008-08-28

Keywords

  • dropout,
  • higher education

How to Cite

Bernard, R., & Amundsen, C. L. (2008). Antecedents to Dropout in Distance Education: Does One Model Fit All?. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 4(2), 25–46. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/530

Abstract

In recent years there has been an interest in adapting models of dropout-persistence, drawn from the literature of higher education, to explain the attrition phenomenon in distance education. The focus of these models has been redirected from explanations of program attrition (i.e., leaving a course). Program models typically include little consideration of differing course characteristics (such as content, intended learning outcomes, and so on). At the program level, this is reasonable, since the nature of individual courses is likely to exert minor influence on decisions to leave university. However, such characteristics may contribute to decisions to drop out from courses. This study was conducted to determine if the Tinto Model of Student Persistence and Withdrawal in Higher Education holds across a variety of distance education course types, as Sweet has suggested. Results indicate that course factors may exert a potent influence on the relative importance of major elements in Tinto’s model. It is argued that future models of course attrition recognize the contribution of differing course characteristics. Resumé On essaie depuis quelques années d’adapter les modèles d’abandon et de persistance tirés de la littérature de l’éducation tertiaire pour expliquer le phénomène de l’attrition dans l’education à distance. Ce faisant, on a redirigé le point de ces modèles, partant des explications de l’attrition des programmes (c’est-à-dire, quitter l’université) vers des explications de l’attrition de cours indiviuels (c’est-à-dire, abandonner un cours). Les modèles se rapportant aux programmes considèrent en général très peu les caractéristiques variées des cours (telles que contenu, resultats recherchés, etc.). Ceci est raisonnable au niveau du programme, puisque la nature individuelle des cours n’exerce probablement qu’une influence minime sur la décision de quitter l’université. Cependant, de telles caractéristiques peuvent contribuer aux décisions d’abondonner un cours. L’étude a été menée pour déterminer si le modèle de Tinto sur la persistance et le retrait des étudiants en éducation tertiaire est valable pour toute la variété des cours, comme le suggère Sweet. Les résultats indiquent que certains aspects des cours peuvent exercer une influence puissante sur l’importance relative des éléments primordiaux du modèle de Tinto. L’article suggère que des modèles futures de l’attrition des cours devront reconnaître la contribution des caractéristiques particulières de ces cours.