Vol. 23 No. 3 (2009)
Research Articles

Learning From a Distance: The Experience of Remote Students

Janet Owens
Deakin University
Bio
Lesley Ann Hardcastle
Deakin University
Bio
Ben Richardson
Deakin University
Bio

Published 2009-11-14

Keywords

  • distance education,
  • remote students,
  • educational technology,
  • online learning,
  • e-learning

How to Cite

Owens, J., Hardcastle, L. A., & Richardson, B. (2009). Learning From a Distance: The Experience of Remote Students. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 23(3), 53–74. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/596

Abstract

While there has been research into the provision of ‘distance’ and ‘off-campus’ education, both in relation to technology and to curriculum, little attention has been given to the experiences of students studying in geographically remote locations, where the remoteness has been an aspect of investigation. This study aimed to investigate the experiences of such students, and to suggest strategies to support them. The students recruited for this project were undergraduate and postgraduate students from remote locations around Australia who had studied at Deakin University between 2003 through 2007. They were interviewed by telephone. The three key issues identified by participants were a sense of isolation, the attitudes and knowledge of the teaching staff; and students’ knowledge and use of learning technologies. Alors qu’il y a eu de la recherche portant sur la dispensation de l’enseignement « à distance » et « hors campus », à la fois en lien avec la technologie et avec le curriculum, peu d’attention n’a été accordée à l’expérience vécue par les étudiants qui font des études dans des lieux géographiquement éloignés et où l’éloignement a été un des sujets d’étude. Cette étude visait à enquêter sur le vécu de tels étudiants et à suggérer des stratégies afin de les soutenir. Les étudiants recrutés pour ce projet étaient des étudiants de premier cycle et des cycles supérieurs provenant de sites éloignés à travers l’Australie et qui ont étudié dans une université australienne entre 2003 et 2007. Ils ont été sondés par téléphone. Les trois enjeux principaux qui ont été identifiés par les participants étaient un sentiment d’isolement, les attitudes et connaissances du personnel enseignant et la connaissance et l’utilisation des technologies d’apprentissage par les étudiants.