Vol. 23 No. 3 (2009)
Research Articles

Mobile Learning in Nursing Practice Education: Applying Koole's FRAME Model

Richard F. Kenny
Athabasca University
Bio
Jocelyne M.C. Van Neste-Kenny
North Island College
Bio
Caroline L. Park
Athabasca University
Bio
Pamela A. Burton
North Island College
Bio
Jan Meiers
North Island College
Bio

Published 2009-11-14

Keywords

  • Nursing education,
  • practice education,
  • mobile learning,
  • mlearning,
  • FRAME Model

How to Cite

Kenny, R. F., Van Neste-Kenny, J. M., Park, C. L., Burton, P. A., & Meiers, J. (2009). Mobile Learning in Nursing Practice Education: Applying Koole’s FRAME Model. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 23(3), 75–96. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/599

Abstract

We report on an exploratory formative evaluation of a project to integrate mobile learning into a Western Canadian college Nursing program. Third year students used Hewlett Packard iPAQ mobile devices for five weeks in a practice education course in April - May, 2007. Participants reported the mobile devices easy to learn, readily portable, and the screen size sufficient for mobile specific programs. However, they had difficulty with the wireless connectivity and, despite an initial orientation, did not have time to fully learn the devices in the context of a busy course. The use of mobile devices in nursing practice education is feasible, but further investigation is needed on the use of m-learning for communication and interactive purposes. Nous faisons état d’une évaluation formative exploratoire d’un projet visant à intégrer l’apprentissage électronique sans fil dans un programme de sciences infirmières du collège Western Canadian. Des étudiants de troisième année ont utilisé des appareils électroniques sans fil Hewlett Packard iPAQ pendant cinq semaines dans le cadre d’un cours d’éduction pratique en avril-mai, 2007. Les participants ont rapporté que les appareils électroniques sans fil étaient faciles à utiliser, faciles à transporter, et que la taille de l’écran était suffisante pour des programmes conçus pour ces appareils sans fil. Toutefois, ils ont eu de la difficulté avec la connectivité sans fil et, malgré une formation initiale, ils n’ont pas eu le temps de pleinement apprendre le fonctionnement des appareils dans le cadre d’un cours chargé. L’utilisation d’appareils électroniques sans fil dans le cadre de l’enseignement pratique des sciences infirmières est possible, mais des enquêtes plus poussées sont nécessaires sur l’usage de l’enseignement électronique sans fil pour des fins de communication et interactives.