Vol. 21 No. 2 (2006)
Research Articles

Pedagogy in Cyberspace: The Dynamics of Online Discourse

Cindy Xin
Simon Fraser University

Published 2006-11-01

Keywords

  • online learning,
  • discourse analysis

How to Cite

Xin, C., & Feenberg, A. (2006). Pedagogy in Cyberspace: The Dynamics of Online Discourse. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 21(2), 1–25. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/60

Abstract

This article elaborates a model for understanding pedagogy in online educational forums. The model identifies four key components. Intellectual engagement describes the foreground cognitive processes of collaborative learning. Communication processes operating in the background accumulate an ever richer store of shared understandings that enable the forward movement of the conversation. The collaborative process requires a moderator to coordinate communication and learning in a group. The moderator in online education is usually a teacher who shares knowledge in the process of leading discussion. Finally, a successful discussion generates intrinsic motivations to participate, which keep the discussion going. This framework is designed to bring out the complexity of online discussion and to provide a basis for advising teachers and evaluating application sand software. Cet article élabore un modèle pour comprendre la pédagogie associée aux forums éducationnels en ligne. L’engagement intellectuel décrit les processus cognitifs d’avant-plan de l’apprentissage collaboratif. Les processus de communication fonctionnant en arrière-plan emmagasinent pour leur part des compréhensions partagées encore plus riches qui permettent de faire avancer la conversation. Le processus collaboratif requiert un modérateur pour coordonner la communication et l’apprentissage dans le groupe. En éducation en ligne, le modérateur est habituellement un enseignant qui partage des connaissances tout en menant la discussion. Finalement, une discussion réussie génère des motivations intrinsèques à participer qui soutiennent la discussion. Ce cadre de référence est conçu de manière à faire ressortir la complexité des discussions en ligne et pour offrir une base afin de conseiller les enseignants, et évaluer les applications et les logiciels.