Vol. 21 No. 2 (2006)
Research Articles

Nursing Students’ Empowerment in Distance Education: Testing Kanter's Theory

Elizabeth Ledwell
Conestoga College
Mary-Anne Andrusyszyn
University of Western Ontario
Carroll Iwasiw
University of Western Ontario

Published 2006-11-01

Keywords

  • Kanter's theory

How to Cite

Ledwell, E., Andrusyszyn, M.-A., & Iwasiw, C. (2006). Nursing Students’ Empowerment in Distance Education: Testing Kanter’s Theory. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 21(2), 78–95. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/62

Abstract

This qualitative, explanatory study examined Post-RN baccalaureate nursing students’ experiences of empowerment with distance education and computer conferencing (CC) for fit with the constructs of Kanter’s (1977, 1993) Theory of Structural Power in Organizations. Seven post-RNs from Canadian distance education nursing programs were interviewed. Interview transcripts were examined using content analysis. Kanter’s theory was useful in describing empowerment structures in distance education courses. Feedback from instructors, access to library facilities, and support from employers and family are essential elements of an empowering educational experience. Students missed face-to-face contact. Two themes unrelated to Kanter’s theory—self-direction and determination to succeed—emerged. This study, based on a theoretical framework, will be of interest to educators and administrators of distance education programs. Cette étude qualitative examine l’expérience d’autonomisation d’étudiantes au baccalauréat en sciences infirmières en éducation à distance et en conférence télématique en fonction de la théorie de Kanter (1977, 1993), la théorie du pouvoir structurel dans les organisations. Sept étudiantes du programme de sciences infirmières à distance ont étés interviewées. Les transcriptions des entrevues ont été traitées par la méthode de l’analyse de contenu. La théorie de Kanter a été utile pour décrire les structures d’autonomisation dans les cours à distance. La rétroaction des formateurs, l’accès à la bibliothèque et le soutien de l’employeur et de la famille sont des éléments essentiels de l’autonomisation de l’expérience éducationnelle. Les étudiantes se sont ennuyées des rencontres en présentiel. Deux thèmes sans relation avec la théorie de Kanter – autogestion et la détermination à réussir – ont émergés. Cette étude, basée sur un cadre théorique, intéressera les éducateurs et les administrateurs de programme d’éducation à distance.