Vol. 24 No. 2 (2010)
Research Articles

Mobile Learning in Distance Education: Utility or Futility

Marguerite Koole
Athabasca University
Bio
Janice Letkeman McQuilkin
Athabasca University
Mohammed Ally
Athabasca University

Published 2010-03-29

Keywords

  • distance education,
  • mobile learning,
  • online learning,
  • e-learning,
  • educational technology,
  • transactional control
  • ...More
    Less

How to Cite

Koole, M., McQuilkin, J. L., & Ally, M. (2010). Mobile Learning in Distance Education: Utility or Futility. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 24(2). Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/644

Abstract

Can mobile technology improve flexibility and quality of interaction for graduate students in distance programs? This paper reports the results of an innovative study exploring the usability, learning, and social interaction of mobile access to online course materials at a Canadian distance education university. Through a system called MobiGlam, students accessed Moodle course materials on a variety of mobile devices. The Framework for the Rational Analysis of Mobile Education (FRAME) model (Koole, 2006) was used to examine the complexities of this mobile system, its perceived usefulness, and potential impact on distance students. The researchers recommend further study of the balance between the controls and constraints of social technologies and the needs of distance students. Is there a way to achieve a balance so as to encourage adaptation to new technologies and a greater sense of “connectedness” among learners? As a result of the study, the researchers remain supportive of “device-agnostic” mobile tools that permit the greatest freedom of choice to distance learners. Résumé Est-ce que la technologie sans fil peut améliorer la souplesse et la qualité de l’interaction pour les étudiants de 2ème et 3ème cycles dans des programmes à distance? Cette étude rapporte les résultats d’une recherche novatrice qui explore la facilité d’utilisation, l’apprentissage et l’interaction sociale de l’accès sans fil au contenu de cours en ligne dans une université canadienne d’éducation à distance. Par l’entremise d’un système appelé MobiGlam, les étudiants pouvaient accéder à du matériel de cours Moodle à partir de divers appareils sans fil. Le Framework for the Rational Analysis of Mobile Education (FRAME) (Koole, 2006) fut le modèle utilisé afin d’examiner les complexités de ce système sans fil, son utilité perçue et son impact potentiel sur les étudiants à distance. Les chercheurs recommandent une étude plus approfondie de l’équilibre entre les contrôles et contraintes des technologies sociales et les besoins des étudiants à distance. Peut-on atteindre un certain équilibre de manière à promouvoir l’adaptation aux nouvelles technologies et un plus grand sentiment de « connexité » parmi les étudiants? À la suite de cette étude, les chercheurs continuent à prôner l’utilisation d’outils sans fil « à dispositif indépendant » qui offrent une plus grande liberté de choix aux étudiants à distance.