Vol. 25 No. 2 (2011)
Research Articles

Technology Confidence, Competence and Problem Solving Strategies: Differences within Online and Face-to-Face Formats

Sharon L. Peterson
Western Michigan University
Bio
Louann Bierlein Palmer
Western Michigan University
Bio

Published 2011-08-18

Keywords

  • educational technology,
  • online learning,

How to Cite

Peterson, S. L., & Palmer, L. B. (2011). Technology Confidence, Competence and Problem Solving Strategies: Differences within Online and Face-to-Face Formats. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 25(2). Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/733

Abstract

This study identified the problem solving strategies used by students within a university course designed to teach pre-service teachers educational technology, and whether those strategies were influenced by the format of the course (i.e., face-to-face computer lab vs. online). It also examined to what extent the type of problem solving strategies and/or course format was correlated with students’ expressed level of confidence and competence to integrate technology into their future classroom settings. Data was extracted from surveys of over 1,500 students who had taken the educational technology methods course during one of nineteen semesters at a Midwestern university. Results revealed the vast majority of students in both the face-to-face and online sections of a technology methods course felt they could integrate technology into their teaching, teach such technology to others, and use technology in their future teaching (technology competence). However the online students had significantly higher self-reported levels of technology competence. Significant differences were found between face-to-face and online students in the problem solving skills used while taking the course. However, there were no differences in problem solving methods for specific tasks. Small predictive relationships between technology competence, technology use confidence, problem solving skills, and course format were found. Résumé La présente étude identifiait les stratégies de résolution de problèmes utilisées par les étudiants dans le cadre d’un cours universitaire conçu pour enseigner la technologie éducative aux enseignants complétant une formation préalable à l’enseignement, de même que l’influence que le type de présentation du cours (par ex. : laboratoire informatique en face-à-face vs. en ligne) pouvait avoir sur ces stratégies. L’étude examine également dans quelle mesure le type de stratégie de résolution de problèmes et/ou le type de présentation du cours pouvaient avoir une corrélation avec le niveau de confiance et de compétence à intégrer la technologie dans le cadre de leurs classes futures, tel que ce niveau fut exprimé par les étudiants. Les données ont été tirées de sondages effectués auprès de plus de 1 500 étudiants qui avaient suivi le cours des méthodologies de la technologie éducative au cours d’une des dix-neuf sessions à l’université Midwestern. Les résultats démontraient que la grande majorité des étudiants, à la fois dans le segment face-à-face et le segment en ligne d’un cours sur les méthodologies de la technologie, estimaient qu’ils pouvaient intégrer la technologie dans le cadre de leur enseignement, enseigner cette technologie aux autres et utiliser la technologie dans leur enseignement futur (compétence en technologie). Toutefois, les étudiants en ligne avaient des niveaux auto-déclarés de compétence en technologie nettement plus élevés. Des différences importantes ont été décelées entre les étudiants en face-à-face et les étudiants en ligne au niveau des compétences de résolution de problèmes utilisées durant le cours. Toutefois, il n’y avait pas de différence au niveau des méthodes de résolution de problèmes pour des tâches spécifiques. De légères relations prédictives entre la compétence en technologie, le niveau de confiance dans l’utilisation de la technologie, les compétences de résolution de problèmes et le type de présentation du cours ont été relevées.