Vol. 20 No. 1 (2005)
Research Articles

Sources of Support for Women Taking Professional Programs by Distance Education

C.E. (Betty) Cragg
University of Ottawa
Bio
Mary-Anne Andrusyszyn
University of Western Ontario
Joy Fraser
Athabasca University

Published 2005-07-25

Keywords

  • learner support,
  • gender issues

How to Cite

Cragg, C. (Betty), Andrusyszyn, M.-A., & Fraser, J. (2005). Sources of Support for Women Taking Professional Programs by Distance Education. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 20(1), 21–39. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/75

Abstract

Women with multiple roles face many challenges when taking distance education courses in professional programs to achieve credentials or maintain competence. Among these challenges is finding the supports necessary for success as a distance student. As part of a larger study on advantages and stressors identified by such women in distance education professional programs, supports from family, educational institutions (especially teaching staff), and employers emerged as important factors for women successfully adding the role of student to their busy lives. Twenty-five women in nursing, health studies, and accounting programs were interviewed, and 573 women in accounting, health studies, nursing, business ad- ministration, and education programs completed an online survey. Respondents identified challenges they faced and supports they considered important and received. Respondents managed a mean of six roles in addition to being students. Most worked full time and had partners and children. In the educational institution, support from the instructor or tutor was seen as most important. In the family, spousal supports followed by support from children were essential. Other family members, employers, fellow students, and institutional administrators also played a part in students’ success. Les femmes exerçant des roles multiples font face à de nombreuses difficultés, lorsqu’elles suivent des cours d’éducation à distance dans des programmes professionnels, pour recevoir leur diplome ou préserver leur compétence. Parmi ces défis, mentionnons la recherche du soutien nécessaire pour connaitre des succès comme étudiant à distance. Il s’agit d’une partie d’une étude plus large des avantages et agents stressants identifiés par ces femmes dans des programmes professionnels d’éducation à distance, soutiens de famille, institutions éducatives (surtout le personnel enseignant), et les employeurs, de laquelle ont émergé des facteurs importants pour les femmes associant avec succès le role d’étudiante à leur vie active. Vingt-cinq femmes en techniques infirmières, études de santé et programmes de comptabilité ont été interviewées, et 573 femmes en comptabilité, études médicales, techniques infirmières, administration commerciale et programmes d’éducation ont rempli le sondage en ligne. Les répondantes ont identifié les défis auxquelles elles ont fait face et les soutiens qu’elle considéraient importants et reçus. Les répondantes ont joué en moyenne six roles en plus d’etre étudiantes. La plupart travaillaient à temps plein et avaient des partenaires et des enfants. Dans l’institution éducative, le soutien pour l’instructeur ou le tuteur a été considéré comme le plus important. Dans la famille, le soutien de l’époux, suivi de l’appui des enfants ont été essentiels. D’autres membres de la famille, des employeurs, étudiants, collègues et administrateurs institutionnels ont également joué un role dans le succès des étudiantes.