Vol. 26 No. 1 (2012)
Research Articles

Academic Socialization in A Limited-Residency Doctoral Program

Published 2012-07-05

Keywords

  • Distance Education,
  • Online Learning,
  • Academic Socialization

How to Cite

Rourke, L. (2012). Academic Socialization in A Limited-Residency Doctoral Program. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 26(1). Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/761

Abstract

The objective of this study was to describe the extent to which students in a limited-residency doctoral program are immersed in an environment that engenders academic socialization. We surveyed students in a doctoral program offered by a faculty of nursing in which the on-campus residency requirement is limited to four weeks, and collected data with Weidman and Stein's (2003) Doctoral Student Socialization Questionnaire. Of the 54 students enrolled in the program, 37 responded to our survey. Activities associated with four of the six dimensions of academic socialization were prevalent (student-student interaction, scholarly encouragement, department collegiality, and supportive environment); two sets of activities were not prevalent (participation in scholarly activities, and student-faculty interaction). Our results provide an empirical, theory-based exploration of the assumption that the environment of limited-residency doctoral programs are necessarily impoverished. The model and instrument pinpoint specific issues for program administrators to address. Résumé Cette étude visait à décrire dans quelle mesure les étudiants participant à un programme doctoral d’apprentissage combiné sont immergés dans un environnement qui engendre la socialisation scolaire. Nous avons questionné des étudiants participant à un programme du doctorat offert par la faculté des sciences infirmières qui exigeait une présence en classe limitée à quatre semaines et nous avons recueilli les données à l’aide du Questionnaire de socialisation des étudiants aux études de doctorat élaboré par Weidman et Stein (2003). Parmi les 54 étudiants inscrits au programme, 37 ont répondu à notre sondage. Des activités liées à quatre des six dimensions de la socialisation étaient très répandues (l’interaction d’étudiant à étudiant, l’encouragement à l’érudition, la collégialité départementale et un milieu propice à l’apprentissage); alors que deux séries d’activités étaient peu répandues (la participation à des activités savantes et l’interaction étudiant-professeur). Nos résultats fournissent une exploration empirique, fondée sur la théorie, de la supposition voulant que l’environnement d’un programme doctoral d’apprentissage combiné doive nécessairement être plus pauvre. Le modèle et l’instrument utilisés identifient des questions précises que les gestionnaires de programmes peuvent aborder.