Vol. 20 No. 2 (2005)
Research Articles

Evaluating Critical Thinking Skills: Two Conceptualizations

Cheryl L. McLean
University of Manitoba

Published 2005-10-01

Keywords

  • critical thinking,
  • content analysis

How to Cite

McLean, C. L. (2005). Evaluating Critical Thinking Skills: Two Conceptualizations. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 20(2), 1–20. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/84

Abstract

In this study two complementary models, which were based on the strengths of existing models, were developed to analyze students’ critical thinking skills. One model was used to categorize the types of critical thinking displayed by students; the other was used to evaluate the quality of the critical thinking. The models were refined and tested for usefulness through an analysis of students’ messages posted in two sequential two-week computer conferences. The study also examined the level of critical thinking displayed compared with that shown by other studies and highlighted critical thinking skills that were not frequently demonstrated by participants. Dans cette étude, deux modèles complémentaires, basés sur les points forts de modèles existants, ont été développés pour analyser la capacité de pensée critique des étudiants. Un modèle a été utilisé pour catégoriser les types de pensée critique démontrés par les étudiants, alors que l’autre a été utilisé pour évaluer la qualité de la pensée critique. Les modèles ont été raffinés et testés en fonction de leur utilité grâce à une analyse des messages des étudiants placés dans deux forums numériques séquentiels de deux semaines. L’étude a aussi examiné le niveau de pensée critique démontré en comparaison avec celui indiqué dans d’autres études et a mis en lumière des habiletés de la pensée critique peu fréquentes chez les participants.