Vol. 19 No. 2 (2004)
Research Articles

Students’ Perceptions of Online Assessment: A Case Study

M. Yasar Özden
Kocaeli University

Published 2005-06-01

Keywords

  • online assessment

How to Cite

Özden, M. Y. (2005). Students’ Perceptions of Online Assessment: A Case Study. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 19(2), 77–92. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/100

Abstract

For many reasons the use of computer-assisted assessment (CAA) is increasing. Although computer-based examinations increase in use, research is lacking about students’ perceptions of online assessment in general and of categorized fields of online assessment systems. The aim of the study was to investigate students’ perceptions of the use of CAA and to investigate the potential for using student feedback in the validation of assessment. To determine the students’ perceptions of online assessment, an examination Web site was developed and implemented as part of the assessment of Masaüstü Yayincilik (Desktop Publishing), a course given by the Department of Computer Science at Kocaeli University, Turkey. The study was descriptive, using a paper-based survey and interviews for data collection. Participants were third-year students enrolled in the course. Descriptive analysis of the questionnaire and interview data showed that the most prominent features of the online assessment system were immediate feedback, randomized question order, item analysis of the questions, and obtaining the scores immediately after the exam. Participants reported the effectiveness of the online assessment system. Although there is much room for improvement in online assessment systems in the near future, such systems are accepted by computer-friendly youth. L’utilisation de l’évaluation assistée par ordinateur est en hausse pour plusieurs raisons. Bien que l’emploi d’examens par ordinateur soit en croissance, la re- cherche fait défaut sur la perception qu’ont les étudiants de ces derniers et des catégories de systèmes d’évaluation en ligne. Le but de l’étude était d’examiner comment les étudiants perçoivent l’évaluation assistée par ordinateur et d’évaluer comment les réactions des étudiants peuvent guider la recherche à ce chapitre. Afin de déterminer les perceptions des étudiants à propos des évaluations en ligne, un site Web d’examens a été conçu dans le cadre de l’évaluation du cours Masaüstü Yayincilik (Publication assistée par ordinateur), donné par le département des sciences informatiques à Kocaeli University en Turquie. L’étude, de nature descriptive, utilisait un questionnaire papier ainsi que des entrevues pour recueillir les données. Les participants étaient des étudiants de 3e année inscrits à ce cours. Une analyse descriptive des questionnaires et des données récoltées en entrevue a révélé que les caractéristiques dominantes du système d’évaluation en ligne étaient la rétroaction immédiate, la répartition aléatoire des questions, l’analyse de chaque élément des questions et l’obtention immédiate du résultat de l’examen. Les participants ont noté l’efficacité du système d’évaluation en ligne. Même s’il y a amplement place à amélioration des systèmes d’évaluation en ligne, on remarque que ces derniers sont tout de même déjà acceptés par les jeunes de la génération informatique.