Vol. 19 No. 1 (2004)
Research Articles

Students with Disabilities in Distance Education: Characteristics, Course Enrollment and Completion, and Support Services

Susan Darlene Moisey
Athabasca University
Bio

Published 2005-02-05

Keywords

  • disabled students,
  • completion,
  • student support

How to Cite

Moisey, S. D. (2005). Students with Disabilities in Distance Education: Characteristics, Course Enrollment and Completion, and Support Services. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 19(1). Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/106

Abstract

This study describes the characteristics, enrollment, and completion rates of students with disabilities and the support services they received over a three-year period. Between 1998 and 2001 a total of 604 students with disabilities enrolled in undergraduate courses at Athabasca University, which represents 1.5% of the student population. More than half (52%) had a physical disability, 20% had a learning disability, 20% had a psychological disability, 4% had some form of visual impairment, and 3% had a hearing impairment. Of these students 56.6% completed one or more of the courses in which they were enrolled. Their overall course completion rate (including early withdrawals) was 45.9%, somewhat lower than that of the general university population. Most students received a variety of types of assistance and accommodation through the Office for Access for Students with Disabilities. Only 7% of students with disabilities received no support services. Students who received more types of support services tended to have somewhat more success in terms of course completions, and certain types of disabilities appeared to be more amendable to certain types of assistance. L’étude décrit les caractéristiques des étudiants handicapés, leur inscription aux cours, leur taux de réussite ainsi que les services de soutien qu’ils ont reçus sur une période de trois ans. Entre 1998 et 2001, un total de 604 étudiants handicapés se sont inscrits à des cours de premier cycle à l’Université d’Athabasca, soit 1,5 % de la population étudiante. Plus de la moitié de ces étudiants (52 %) avaient un handicap physique, 20 % avaient des difficultés d’apprentissage, 20 % avaient une déficience psychologique, 4 % avaient une déficience visuelle et 3 % avaient une déficience auditive. De ces étudiants, 56,6 % ont complété un ou plus d’un cours auxquels ils s’étaient inscrits. Dans l’ensemble, le taux de réussite (incluant les abandons avant pénalité) était de 45,9 %, un peu plus bas que celui de la popula- tion universitaire générale. La plupart des étudiants ont reçu une variété de types d’assistance et d’arrangement par le biais du Bureau pour l’accessibilité aux étu- diants handicapés. Seulement 7 % des étudiants handicapés n’ont pas reçu de services de soutien. Les étudiants qui ont reçu le plus de types de services de support avaient tendance à avoir un peu plus de succès dans la réussite des cours, et les personnes avec certains types de handicap ont semblé être plus réceptives à certains types d’assistance.