Vol. 17 No. 2 (2002)
Research Articles

Toward a Conversation System Modeling Research Methodology for Studying Computer-Mediated Learning Communities

Rocci Luppicini
Concordia University

Published 2007-07-31

Keywords

  • cybernetics,
  • language pragmatics,
  • learning communities,
  • sociocultural influences

How to Cite

Luppicini, R. (2007). Toward a Conversation System Modeling Research Methodology for Studying Computer-Mediated Learning Communities. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 17(2), 87–101. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/114

Abstract

The purpose of this article is to examine methodological challenges in the study of computer-mediated learning communities and propose strategies for advancing research methodology. Two major methodological issues are addressed. First, there is a growing concern for researchers to address a broader range of social, political, and cultural factors when studying computer-mediated learning communities. A second and related problem concerns challenges about the measurement of learning processes and interactions in computer-mediated learning communities. Advances in second-order cybernetics (Krippendorff, 1991, 1994) and language pragmatics (Searle, 1969) are explored in relation to research methodology requirements for studying computer-mediated learning communities. A conversational system modeling (CSM) strategy is offered as a guide for re- searchers studying computer-mediated learning communities. The assumption is that learning communities are embedded in complex conversations and sociopolitical and sociocultural influences that must be addressed by research on CMC learning environments. Le but de cet article est d’examiner les défis méthodologiques dans l’étude de communautés d’apprentissage assistées par ordinateur et propose des stratégies pour faire avancer la méthodologie de recherche. Deux grandes questions méthodologiques sont abordées. Premièrement, il y a chez les chercheurs un souci grandissant d’aborder, dans l’étude des communautés d’apprentissage assistées par ordinateur, un éventail plus grand de facteurs sociaux, politiques et culturels. Un second problème, relié au premier, concerne les défis dans la mesure des processus d’apprentissage et des interactions dans les communautés d’apprentissage assistées par ordinateur. Les progrès dans la cybernétique de deuxième niveau (second- order) (Krippendorff, 1991, 1994) et la pragmatique du langage (Searle, 1969) sont explorés en relation avec les exigences de méthodologie de recherche dans l’étude des communautés d’apprentissage assistées par ordinateur. Un système de modélisation conversationnel (CSM) L’hypothèse est que les communautés d’apprentissage sont plongées dans des conversations complexes et imprégnées d’influences sociopolitiques et socioculturelles dont doivent tenir compte les recherches sur les environnements des communautés d’apprentissage assistées par ordinateur.