Published 2024-07-18
How to Cite
Abstract
Le projet Faq2Sciences porté par l’Université Numérique Thématique Unisciel représente une banque de plusieurs milliers d’exercices en sciences naturelles, mathématiques et informatiques, alimentée par de nombreuses institutions d’enseignement supérieur. Il s’inscrit dans une logique de mutualisation des ressources éducatives libres (REL) de l’enseignement supérieur français, problématique qui a connu une recrudescence d’intérêt à l’occasion des confinements qui eurent lieu durant la pandémie de COVID-19. A travers une analyse quantitative des métadonnées associées aux exercices menée notamment au prisme de la théorie de l’échange social, nous montrons que prédominent les licences Creative Commons, alors même que l’accès plein et entier à ces ressources implique pour les institutions concernées de s’affranchir d’un abonnement annuel. Nous nous basons sur cette étude de cas pour discuter d’un paradoxe : le développement de ressources pédagogiques sur lesquelles sont apposées des licences de libre diffusion, mais qui n’en demeurent pas moins relativement difficiles d’accès dans la mesure où un paiement est demandé. Loin d’être un cas isolé en France, ce projet révèle certaines des difficultés que rencontrent les institutions qui veulent concilier impératifs économiques et idéaux des licences libres.
Faq2Sciences represents an exercise database in natural sciences, mathematics, and computer science; it is designed by a consortium of French institutions of higher education. The mutualization of open educational resources (OER) at a national scale has seen a resurgence of interest during the lockdowns which took place during the COVID-19 pandemic, and discourses promoting open licenses for educational content have gained momentum. However, they are hindered by the fact that such initiatives need to be economically sustainable. In the present article, we use Faq2Sciences to illustrate this contradiction through a quantitative analysis of the metadata associated with the exercises. The fact that public institutions broadcast resources with open licenses, but ask for a fee to provide access to the database due to economic imperatives has become a growing paradox in France. As it hampers the development of a culture of open education, it needs to be addressed by the research community. Through the lens of the social exchange theory, notably, we analyze why content designers favor different types of Creative Commons licenses, while at the same time the overarching institution, Unisciel, requires a subscription to access the content.
References
- Amiel, T., et Soares, T. C. (2016). Identifying tensions in the use of open licenses dans OER repositories. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(3). https://doi.org/10.19173/irrodl.v17i3.2426
- Cisel, M., et Baron, G. L. (2019). Utilisation de tableaux de bord numériques pour l’évaluation des compétences scolaires : une étude de cas. Questions Vives. Recherches en éducation, (31). https://doi.org/10.4000/questionsvives.3883
- Cisel, M. (2022). Instrumenter l’apprentissage autodirigé avec le numérique : au-delà des environnements personnels d’apprentissage. Médiations et médiatisations, 10, 72-83. https://doi.org/10.52358/mm.vi10.272
- Cisel, M. (2024). Contrasting the Awareness and Attitude of French University Teachers Towards Open Educational Resources Sharing Across Academic Fields. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 1–19. https://doi.org/10.1080/02680513.2024.2345118
- Baas, M., Van der Rijst, R., Huizinga, T., Van den Berg, E., et Admiraal, W. (2022). Would you use them? A qualitative study on teachers' assessments of open educational resources in higher education. The Internet and Higher Education, 54, 100857. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2022.100857
- Barats, C. (2010). Ressources numériques pour l’enseignement supérieur, le cas de l’Université en ligne, Laurent Petit. Quaderni. Communication, technologies, pouvoir, (73), 129-132. https://doi.org/10.4000/quaderni.459
- Beatty, J. R. (2023). Open Access without Open Access Values: The State of Free and Open Access to Law Reviews. Law Library Journal, 115, 41. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4411713
- Bligh, B., et Flood, M. (2015). The change laboratory in higher education: Research-intervention using activity theory. Dans Theory and method in higher education research (pp. 141-168). Emerald Group Publishing Limited.
- Bournaveas, V., Gueye, M., Cimpan, S. et Expósito, E. (2021, Janvier). Penser l’hybridation avec l’appui des Learning Analytics : l’approche HyPE 13 pour la formation des enseignants. Conférence QPES, La Rochelle. Consulté en ligne le 11 décembre 2023. France. https://u-bordeaux-montaigne.hal.science/hal-03659104
- Boyer, A. (2011). Les Universités Numériques Thématiques : Bilan. STICEF, 18. https://www.persee.fr/doc/stice_1952-8302_2011_num_18_1_1014
- Cox, G. (2013). Researching Resistance to Open Education Resource Contribution: An Activity Theory Approach. E-Learning and Digital Media, 10, 148. https://doi.org/10.2304/elea.2013.10.2.148
- Delpech de Saint-Guilhem, J., Dubourg-Lavroff, S., et De Longueau, J. (2016). Les universités numériques thématiques. Consulté en ligne le 13 juin 2023 : https://www.duenes.fr/wp-content/uploads/sites/55/2016/12/rapport_unt_mai_2016-1.pdf
- Engeström, Y. (1987). Learning by Expanding. An Activity-Theoretical Approach to Developmental Research. Orienta-Konsultit.
- Engeström, Y. (2001). Expansive learning at work: Toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of education and work, 14(1), 133-156. https://doi.org/10.1080/13639080020028747
- Engeström, Y., Virkkunen, J., Helle, M., Pihlaja, J., & Poikela, R. (1996). The change laboratory as a tool for transforming work. Lifelong learning in Europe, 1(2), 10-17.
- Fadehan, O., et Okiki, O. (2023). Awareness, attitude, and ethical concerns among faculty members in Nigerian universities on open educational resources (OERs). Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 1-15. https://doi.org/10.1080/02680513.2023.2169122
- France Université Numérique (2020). Quelles licences Creative Commons pour quels usages? Consulté en ligne le 25 mars 2024. https://shorturl.at/mpsBG
- Hennequin, D., et Beaugeois, M. (2017). Quidquam : un MOOC grand public pour comprendre le monde à travers notre quotidien. Reflets de la physique, (54), 26-30. https://doi.org/10.1051/refdp/201754026
- Homans, G. C. (1958). Social behavior as exchange. American Journal of Sociology, 63(6), 597–606. https://www.jstor.org/stable/2772990
- Hylen, J. (2006). Open Educational Resources: Opportunities and Challenges. Paris: OECD’s Center for Educational Research and Innovation.
- http://www.oecd.org/edu/ceri/37351085.pdf
- Jacqmin, J. (2022). Why are some Massive Open Online Courses more open than others?. Technovation, 112, 102395. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2021.102395
- Jones, A., et Bomash, I. (2018). Validating mastery learning: assessing the impact of adaptive learning objective mastery in Knewton Alta. Dans Artificial Intelligence in Education: 19th International Conference, AIED 2018, London, UK, June 27–30, 2018, Proceedings, Part II 19 (pp. 433-437). Springer International Publishing.
- Kim, M. (2007). The Creative Commons and copyright protection in the digital era: Uses of Creative Commons licenses. Journal of computer-mediated communication, 13(1), 187-209. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00392.x
- Lockee, B. B. (2021). Online education in the post-COVID era. Nature Electronics, 4(1), art. 1. https://doi.org/10.1038/s41928-020-00534-0
- Massou, L., et Papi, C. (2020). Entretien avec Sophie Jequier. Distances et Médiations des Savoirs, 31. https://doi.org/10.4000/dms.5568
- Mongenet, C. (2016). FUN, une plate-forme de MOOCs au service des établissements d’enseignement supérieur. Annales des Mines – Réalités industrielles, 2016, 42 47. https://doi.org/10.3917/rindu1.162.0042
- Mullens, A. M., et Hoffman, B. (2023). The affordability solution: A systematic review of open educational resources. Educational Psychology Review, 35(3), 72. https://doi.org/10.1007/s10648-023-09793-7
- Ochoa, X., et Duval, E. (2009). Quantitative analysis of learning object repositories. Learning Technologies, IEEE Transactions, 2(3), 226–238. 10.1109/TLT.2009.28
- Otto, D. (2019). Adoption and Diffusion of Open Educational Resources (OER) in Education: A meta-analysis of 25 OER-projects. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(5), 122-140. https://doi.org/10.19173/irrodl.v20i5.4472
- Otto, D., Schroeder, N., Diekmann, D., & Sander, P. (2021). Trends and gaps in empirical research on open educational resources (OER): A systematic mapping of the literature from 2015 to 2019. Contemporary Educational Technology, 13(4), ep325. https://doi.org/10.30935/cedtech/11145
- Peimani, N., et Kamalipour, H. (2021). Online education in the post COVID-19 era: Students’ perception and learning experience. Education Sciences, 11(10), 633. https://doi.org/10.3390/educsci11100633
- Pitt, R. (2015). Mainstreaming open textbooks: Educator perspectives on the impact of OpenStax college open textbooks. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(4). https://doi.org/10.19173/irrodl.v16i4.2381
- Unisciel (s. d.). Créer une nouvelle question. Unisciel. Consulté en ligne le 2 mai 2024. https://ics.utc.fr/fiches-unisciel/co/creer-question.html
- Université en Ligne (s. d.). Crédits. Unisciel. Consulté en ligne le 2 mai 2024. https://uel.unisciel.fr/uel/co/Credits.html
- Université Numérique (s. d.). A propos. Université Numérique. Consulté en ligne le 2 mai 2024. https://luniversitenumerique.fr/presentation-universite-numerique/
- Wang, J., Tigelaar, D. E. H., et Admiraal, W. (2021). Rural teachers’ sharing of digital educational resources: From motivation to behavior. Computers et Education, 161, 104055. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104055
- Weller, M. (2013). The Battle for Open—A perspective. Journal of Interactive Media in Education, 2013(3), 15. https://doi.org/10.5334/2013-15
- Wiley, D. (2006). Open source, openness, and higher education. Innovate: Journal of Online Education, 3(1). https://www.learntechlib.org/p/104321/