Vol. 14 No. 1 (1999)
Research Articles

Administering Student-Related Concerns in Nursing Distance Education Programs

Joy Fraser
Athabasca University
Margaret Haughey
University of Alberta

Published 2007-08-11

Keywords

  • learner support,
  • nursing education,
  • dual mode universities

How to Cite

Fraser, J., & Haughey, M. (2007). Administering Student-Related Concerns in Nursing Distance Education Programs. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 14(1), 39–62. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/150

Abstract

This article describes the results of a naturalistic inquiry undertaken to identify administrative issues concerning student services in five nursing degree programs offered by distance education in Canadian dual-mode universities. The findings present a series of dilemmas for administrators to do with student participation, available services, and extent of interaction. These dilemmas include possible heavy enrollment and the “bottleneck” in providing clinical placement, students’ need for independence and instructors’ desire for group discussion, administrative flexibility and institutional rules, complex student needs and inadequate counseling services and the need to ensure that there is appropriate program redevelopment as the student clientele for these programs changes and there is a more seamless transition between campus and distance education courses. L’article présente les résultats d’une enquête naturaliste qui visait à identifier les enjeux administratifs liés aux services aux étudiants de cinq programmes menant à un diplôme en soins infirmiers, offerts à distance par des universités canadiennes bimodales. Les résultats placent les administrateurs face à des dilemmes en matière de participation étudiante, de services offerts et des niveaux d’interaction possibles. Au nombre de ces dilemmes, on compte l’éventualité d’un volume élevé d’inscriptions et l’engorgement subséquent des stages en clinique; le désir d’indépendance des étudiants et le désir des professeurs de discuter avec les étudiants; la souplesse administrative et les règlements des établissements; la complexité des besoins étudiants et l’insuffisance des services d’orientation; enfin, le besoin d’assurer à la fois un remaniement des programmes qui tienne compte de l’évolution de leur clientèle et une jonction plus souple entre les cours dispensés sur campus et ceux qui le sont à distance.