Vol. 15 No. 2 (2000)
Research Articles

An International Benchmarking Study of Copyright Operations in Distance Education Universities

Lori-Ann Claerhout
Athabasca University
Peter Cookson
Athabasca University

Published 2007-08-10

Keywords

  • copyright,
  • intellectual property

How to Cite

Claerhout, L.-A., & Cookson, P. (2007). An International Benchmarking Study of Copyright Operations in Distance Education Universities. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 15(2), 85–96. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/164

Abstract

At Athabasca University an unpublicized and unquantified impression was that more staff and research were needed in the area of copyright licensing and permissions. To gain a broader base of information about copyright operations than was possible from an internal review, as well as to determine how the operations of the Copyright Office might be restructured and made more efficient, an international benchmarking study of other leading distance education institutions was conducted in 1998. Of 17 institutions invited to participate in the study, 10 reported on their copyright functions. This article summarizes the findings of the study and discusses the implications for copyright operations at Athabasca University and at other distance education institutions, including the role of the copyright officer and ethical questions of institutional intellectual ownership. A l'Université Athabasca, on avait le sentiment, bien qu'il n'ait jamais été publicisé et quantifié, que plus de recherches et de personnels étaient nécessaires dans le domaine de la gestion des droits d'auteur et de reproduction. Afin de documenter, plus adéquatement, que seulement à l'interne, le contexte de cette question et afin également de mieux définir et structurer le « Copyright Office », une étude comparative internationale d'autres grandes institutions de formation à distance a été entreprise en 1998. Des dix-sept institutions invitées à participer à l'étude, dix nous ont fourni des informations concernant leurs gestions des droits d'auteur. Cet article résume les résultats de cette étude et explique les implications pour la gestion des droits d'auteur à l'Université Athabasca ainsi que pour d'autres institutions de formation à distance incluant le rôle du responsable de la gestion des droits d'auteur et des questions éthiques sur la propriété intellectuelle.