Abstract
This article explores the relationship between learners' sociodemographic characteristics and their level of participation in computer conferencing. A quantitative study of participation among 30 learners in a noncredit agricultural leadership development program provides the empirical data for this exploration. The relationships between learner participation and six sociodemographic variables are explored: sex, age, education level, occupation, residence in urban or rural areas, and region of residence in Canada. Holding a university degree and living in an urban area are found to be the strongest predictors of participation. Recognizing that a considerable amount of variability in learners' participation in computer conferences may reflect those learners' sociodemographic characteristics has important implications for the design and facilitation of such conferences.
Cet article explore les relations entre les caractéristiques socio-démographiques des apprenants et leurs niveaux de participation aux conférences télématiques. Une étude quantitative de la participation de trente personnes à un programme non-crédité de développement du leadership en agriculture constitue les données empiriques de cette recherche. Les relations entre les apprenants, leurs participations et six variables socio-démographiques sont analysées : le sexe, l'âge, le niveau d'éducation, l'occupation, le milieu urbain ou rural et le lieu de résidence au Canada. Les variables « possédant un diplôme universitaire » et « résidant en milieu urbain » sont les prédicteurs les plus susceptible d'une participation positive des apprenants. Reconnaître que la grande variabilité de la participation des apprenants aux conférences télématiques peut découler de leurs caractéristiques socio-démographiques a des implications importantes dans la planification de telles conférences.