Abstract
This fictional case is presented to facilitate discussion of the pros and cons of shared distance education. The key premise concerns whether a syndicate of colleges and universities should collectively offer courses and programs rather than single institutions doing it alone. It describes a number of current efforts and outlines a model to explain the relative lack of sharing. Potential success factors derived from the realm of electronic commerce are presented as a guide for such an effort. The question remaining for students and others is what the pedagogical and business plan should be for a shared distance education initiative.
Ce cas fictif est présenté afin de faciliter la discussion entre les pour et les contre du partenariat en formation à distance. L'enjeu principal consiste à savoir si un regroupement de collèges et d'universités devraient offrir collectivement des cours et des programmes plutôt que de le faire sur une base individuelle. Cet article fait état de certaines expériences en cours et propose un modèle pour expliquer l'absence relative de partenariat. Des facteurs de succès inspirés du commerce électronique sont proposés afin de mieux supporter les efforts de partenariat en formation à distance. Ce qui reste à élaborer, pour les étudiants et les autres acteurs du domaine, sont des plans d'affaire et une planification pédagogique pour le succès d'une telle entreprise.