Abstract
This study focuses on the feasibility of using authentic problem-based collaboration at a distance. In order to understand this question fully, we compared a traditional residential introductory instructional design (ID) course with another that was offered as a modified distance education course. Students from a traditional university (Trad U) in an introductory ID course were assigned a major complex ID project with an authentic context and SME to work with. The same faculty member gave students from a distance education institution (Dist U) a similar project with similar resources. Data collected included background surveys, reflective student journal entries, e-mail records, pre- and post-individual interviews, classroom observations, and actual class products from both groups. In addition, for the distance education group audioconference transcripts, IRC chat records, and Web discussion board artifacts were collected and analyzed. The study found that it is possible to enact authentic learning and distance collaboration within modified distance education when learners are advanced in their studies, have had previous experiences collaborating at a distance with smaller projects, and are prepared for the challenge of authentic experiences by seeing a strong relevance to their own work.
Cette étude se concentre sur la « faisabilité » de la résolution de problème collaborative et authentique à distance. Pour mieux comprendre cette question, nous avons comparé un cours conventionnel d'introduction au design pédagogique (DP) avec un autre, modifié de façon à être offert à distance. Dans le cadre d'un cours d'introduction au DP, des étudiants d'une université traditionnelle (UT) avaient à réaliser un projet d'envergure assez complexe s'appuyant sur le contexte authentique d'une moyenne entreprise. Le même enseignant a donné aux étudiants d'une institution à distance un projet semblable avec des ressources semblables. Les informations ont été recueillies grâce à des sondages, des réflexions inscrites par les étudiants dans leur journal de bord, des traces de courriel, des entrevues individuelles, avant et après, des observations en classe et des travaux du cours réalisés par les deux groupes. De plus, dans le cas du groupe à distance, nous avons recueilli et analysé les transcriptions d'audioconférence, la trace des séances de bavardage (Chat) et des artefacts résultant des forums de discussion sur le Web. L'étude a démontré qu'il est possible de concrétiser un apprentissage collaboratif authentique à distance quand les apprenants sont suffisamment avancés dans leurs études, quand ils ont déjà une expérience préalable de collaboration à distance dans des projets de moindre importance, quand ils sont préparés au défi des expériences authentiques et capables d'en apprécier la pertinence dans leur propre travail.