Vol. 8 No. 1 (1993)
Research Articles

Genesis of the Open Learning Institute of British Columbia

Louise Moran
Deakin University

Published 2008-08-12

How to Cite

Moran, L. (2008). Genesis of the Open Learning Institute of British Columbia. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 8(1), 43–70. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/213

Abstract

s "correspondence study" gave way to "distance education," so now the latter is giving way to "open learning," as distance and face-to-face education converge; an outcome of the increasing availability of information and communications technologies. The change raises important questions about the nature and practice of distance education in the future and about relations among institutions and with government. The roots of present policy, practice, and political tensions are to be found in the history of distance education institutions, including the factors giving rise to the institution's creation. Analysis of these factors can illuminate the forces driving distance education. This paper addresses these issues in relation to a notable Canadian single-mode institution, the Open Learning Institute (OLI) of British Columbia (1978–1988). It explores the significance of external political and educational influences on the nature and shape of a new, unusual educational institution. The educational and political context of British Columbia prior to 1978 is briefly described as a prelude to closer examination of the events, attitudes, and conflicts following the 1975 election of a Social Credit government, through to OLI's creation. Conclusions are drawn about implications of this period of OLI's history for analysis of current changes in distance and higher education. Suite à une disponibilité croissante de technologies éducatives et de communication et parallèlement à une convergence entre l'éducation à distance et en face à face, « l'éducation à distance », qui avait à son heure r e m p l a c é « l'étude par correspondance », cède maintenant le pas à « l'apprentissage ouvert ». Cette transformation soulève des questions touchant l'avenir de la définition et de l'exercice de l'éducation à distance et les relations entre institutions et avec les gouvernements. Les politiques, pratiques et tensions politiques actuelles sont le fruit de l'histoire de ces institutions, notamment des facteurs qui ont donnée lieu à leur fondation. Soumis à l'analyse, ces facteurs sont en mesure de nous éclairer sur les forces mises en jeu. Le présent texte s'adresse à ces questions avec comme objet d'étude le Open Learning Institute (OLI) de Colombie-Britannique (1978–1988), une institution canadienne unimodale notable. Il s'intéresse au rôle des influences des contextes politiques et éducatifs externes sur la nature et la forme adoptée par cette institution d'éducation très particulière. Un survol de ces contextes, dans la C.-B. des années précédant la fondation de l'OLI, sert de préambule à un examen plus attentif des événements, attitudes et conflits qui ont suivi l'arrivée au pouvoir en 1975 du parti Social Credit et précédé la fondation de l'OLI en 1978. Les implications de cette période de l'histoire de l'OLI permettent de tirer des conclusions utiles à l'analyse des transformations actuelles de l'éducation à distance et des études supérieures.