Vol. 8 No. 1 (1993)
Research Articles

Personal Reflections on the Early Years of Ryerson Open College

Margaret Norquay
Ryerson Open College

Published 2008-08-12

How to Cite

Norquay, M. (2008). Personal Reflections on the Early Years of Ryerson Open College. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 8(1), 71–83. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/214

Abstract

Ryerson Open College, which began in January 1971, pioneered teaching university level credit courses via radio and offered something unheard of at the time - registration open to all who applied with no age limits and no prerequisites. In this paper, the author, who was the College's first instructor as well as its Director until 1987, provides her personal reflections on the early years. She describes the considerable opposition from faculty both at Ryerson and in the university community at large, who felt that only the classroom provided genuine education. The paper also discusses the role that Open College played as a launching pad for people wishing to continue their formal education. Le Ryerson Open College (collège libre Ryerson), fondé en janvier 1971, a fait oeuvre de pionnier, d'abord en offrant un enseignement universitaire à unités par voie radiophonique, puis en proposant une formule inédite à l'époque : une inscription ouverte à tous sans égard à l'âge ni aux antécédents scolaires. L'auteure, qui fut la première professeure du Collège et sa directrice jusqu'en 1987, rappelle ici l'atmosphère des premières années : la résistance opposée par le corps professoral de Ryerson et par les membres de la communauté universitaire, qui étaient d'avis que l'éducation ne pouvait avoir lieu à l'extérieur d'une salle classe. Elle explique aussi comment le Open College a servi de tremplin aux gens désireux de poursuivre une formation universitaire. Introduction