Abstract
This paper presents a comparative study of the ways teaching material is designed in two European distance universities, the German FernUniversitaet and the Dutch Open Universiteit. It analyzes how the material is designed and produced, and it outlines the pedagogical and methodological issues that are the foundations for these practices. Moreover, this paper shows how the institutional constraints at work in these universities have affected pedagogical conception and practices. Each setting represents a particular model: a classical university operating at a distance (the FernUniversitaet) and an open and flexible institution (the Open Universiteit).
Cet article présente une étude comparée des modes de conception et de production du matériel d'enseignement à distance dans deux universités à distance européennes, la FernUniversitaet allemande et l'Open Universiteit hollandaise. Il analyse en détail les modalités et les fonctionnements spécifiques à chacune de ces deux institutions et montre comment les concepts pédagogiques et méthodologiques déterminent les pratiques de conception et de production de matériel d'enseignement. Enfin, l'article souligne le poids des contraintes institutionnelles sur les conceptions pédagogiques elles-mêmes. Chacune des ces universités semble en effet incarner un modèle particulier: une université classique mais à distance pour le cas de la FernUniversitaet, une université ouverte et à distance pour l'Open Universiteit.