Vol. 10 No. 2 (1995)
Research Articles

Equity of Access to Computer-mediated Distance Education

John Ross
Ontario Institute for Studies in Education
Don Roberston
OISE/UT.

Published 2008-08-11

How to Cite

Ross, J., Crane, C., & Roberston, D. (2008). Equity of Access to Computer-mediated Distance Education. International Journal of E-Learning & Distance Education Revue Internationale Du E-Learning Et La Formation à Distance, 10(2), 17–32. Retrieved from https://ijede.ca/index.php/jde/article/view/235

Abstract

A survey of graduate students (N=62) enrolled in computer-mediated conferencing (CMC) courses and a follow-up analysis of help seekers (N=49) who used a dedicated hotline found that many students had encountered computer communication difficulties. Students varied in their ability to solve these problems and in their attitudes toward them. The students in greatest need were concentrated in courses that addressed topics unrelated to computer applications, a population that is likely to grow as CMC increases as a mode of distance education delivery. Support from the hotline enabled most high-need students to continue in their courses, which made possible equal admission, a minimum standard of equity of access. But research conducted in face-to-face settings suggests that those with lower computer communication skills are likely to participate to a lesser degree than the computer literate and to exercise less influence in the creation of collaborative products. Cet article présente les résultats d'un sondage effectué auprès d'étudiants de deuxième cycle (N=62) inscrits à des cours offerts par téléconférence informatisée et d'une analyse du suivi auprès d'élèves ayant eu recours à une assistance téléphonique (N=49). Selon ce sondage, beaucoup d'étudiants ont eu des difficultés de communication par ordinateur. L'attitude des étudiants face aux problèmes, et leur capacité de résoudre ces derniers variaient d'une personne à l'autre. Les étudiants ayant le plus besoin d'aide étaient pour la plupart inscrits à des cours non pas reliés à l'informatique. Le nombre d'étudiants de cette catégorie risque d'augmenter avec l'utilisation de plus en plus grande de téléconférences informatisées dans le cadre de cours d'éducation à distance. La plupart des étudiants éprouvant de sérieuses difficultés ont été en mesure de poursuivre leur cours grâce à l'assistance téléphonique qui assurait un accès minimum équitable. Cependant, certaines recherches effectuées dans des contextes face-à-face indiquent que les étudiants possédant peu de compétences en communication informatique ont moins tendance à participer que les étudiants ayant un bagage informatique, et jouent un rôle moindre dans la réalisation de projets de collaboration.